Nieuwsblog

Hier volg je het laatste nieuws over onze sector.

Filter op actuele onderwerpen

ACM moet naar behoeften transportsector kijken 

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt bekend vergaande maatregelen door te voeren om de problemen op het stroomnet op te lossen. Instellingen en bedrijven van maatschappelijk belang krijgen de komende tijd eerder een aansluiting. Daarnaast worden grote bedrijven verplicht om na te gaan of zij op piektijden stroom kunnen afstaan. Op die manier denkt ACM ruimte te vinden voor nieuwe aansluitingen. TLN wil dat ACM nog specifiek kijkt naar de behoeften van de transportsector. 

Lees meer

Extra maatregelen nodig om veiliger te werken op de vluchtstrook

Veilig werken vraagt om een gemeenschappelijk doel en een goede samenwerking tussen alle betrokken partners. Daarom stelde Bouwend Nederland begin dit jaar samen met brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN), Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) een duidelijk statement met hoge doelen op. Onze boodschap aan Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders luidt: er zijn aanvullende maatregelen nodig om veilig te werken op de vluchtstrook. Mede dankzij ons statement zijn partijen in korte tijd dichter bij elkaar gekomen en zijn de gesprekken geïntensiveerd. We willen beide hetzelfde, veiliger werken en dat gaat niet vanzelf.

Lees meer

Europees Parlement stemt in met strengere CO2-eisen voor nieuwe trucks

Het Europees Parlement stemde vorige week in met het wetsvoorstel voor scherpere CO2-doelen voor nieuwe vrachtauto’s, bussen en trailers. Hiermee is het voorstel waarover TLN eerder berichtte: ‘Brussel kiest voor strenge CO2-normen met vervroegde evaluatie ‘nu door het Parlement bekrachtigd. Het voorstel werd aangenomen met een meerderheid van 341 stemmen tegenover 268 tegenstemmen en 14 onthoudingen. De afspraak houdt in dat truckfabrikanten ervoor moeten zorgen dat de CO2-emissies van hun zware voertuigen steeds verder omlaaggaat.

Lees meer

Te veel te zware vrachtwagens op brug in A7 bij Purmerend

Uit meetgegevens op de brug en handhaving door de politie blijkt dat er dagelijks te veel te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend rijden. Dit ondanks dat er een gewichtsbeperking van 25 ton op de brug van kracht is. De gewichtsbeperking is ingesteld omdat de steunpunten van de brug niet sterk genoeg meer zijn om het gewicht van zwaar verkeer, zoals grote vrachtwagens, te dragen. De brug wordt daarom tot 1 september versterkt met wapeningsstaal.

Lees meer

Invoering BTOM Common User Charge Verenigd Koninkrijk

Vanaf 30 april 2024 opent het Verenigd Koninkrijk (VK) Border Control Posts (BCP) voor de inspectie van binnenkomende dierlijke producten, planten en plantaardige producten vanaf een medium risico uit de EU. Om die posten te bekostigen wordt er een Common User Charge ingevoerd, zoals vastgelegd in het Border Target Operating Model (BTOM). De Common User Charge zal van toepassing zijn op de invoer van dierlijke producten, planten en plantaardige producten die Groot-Brittannië binnenkomen via de haven van Dover of de Eurotunnel en die in aanmerking komen voor controles bij een door de overheid beheerde BCP.

Lees meer

ERRU: eerste vervoersvergunning ingetrokken

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakte vorige week bekend dat zij de vergunning heeft ingetrokken van een bedrijf in het personenvervoer. Ook werd de vervoersmanager ongeschikt verklaard. Dit na een inspectie waarbij 50 overtredingen van de rij- en rusttijden werden aangetroffen. Het bedrijf heeft onvoldoende laten zien verbeteringen door te voeren na de inspecties. Het is de eerste intrekking in de drie jaar dat ERRU actief is in Nederland. Ook in het goederenvervoer kan dit gebeuren.

Lees meer

HVO100: tussenoplossing of toekomstmuziek?

Waarin moet ik investeren? In elektrisch, waterstof of een van de biobrandstoffen die op de markt te verkrijgen zijn? Het is een vraag die geregeld door de hoofden van ondernemers spookt. Vanuit de kant van de overheid, producent Neste en eindgebruiker Hoekstra B.V. kijken we naar HVO100 als biobrandstof.

Lees meer

Volg je passie, niet het perfecte plaatje

Als je aan de 28-jarige Jimi Schrier vraagt wat hij het leukst vindt aan zijn werk, antwoordt hij volmondig: ‘Alles wat niet achter een computer gedaan hoeft te worden.’ Veel liever is hij onderweg, in gesprek met klanten of helpt hij zijn collega’s met laden en lossen. De handen uit de mouwen steken en doen wat je leuk vindt. Daar wordt Schrier blij van. En als het zondagavond is, heeft hij zin om de volgende dag weer aan de slag te gaan. Die mentaliteit ziet hij in zijn omgeving lang niet altijd terug.

Lees meer

‘TLN maakt zich hard voor duurzaam logistiek landschap’

Tijdens de eerste editie van het TLN-event ‘Broodje Logistiek’ gingen ondernemers in gesprek met de BBB en de VVD over het belang van logistiek vastgoed voor Nederland als handelsland. Ook werden er gedachten uitgewisseld over hoe we ruimte zo optimaal mogelijk kunnen benutten. Na afloop overhandigde bestuursvoorzitter Elisabeth Post aan Kamerleden Pierik (BBB) en Meulenkamp (VVD) de two-pager waarin de tien randvoorwaarden voor een mooi en duurzaam logistiek landschap staan beschreven.

Lees meer

TLN stuurt brief aan de formerende partijen

De gang naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november ligt al weer 4,5 maand achter ons en heeft tot op heden nog geen nieuw kabinet opgeleverd. Gelukkig lijken de gesprekken om te komen tot een nieuwe ministersploeg op stoom te komen en passeren vele onderwerpen de onderhandelingstafel, waaronder mobiliteit.

Lees meer

Tennistoernooi brengt logistiek en topsport samen

Afgelopen februari vond in Rotterdam Ahoy het ABN AMRO Open plaats. Dit jaarlijks tennistoernooi brengt internationaal sporttalent bijeen in Nederland. Deze logistieke topsport is in handen van Alastair Carr, manager events bij Rotterdam Ahoy en eindverantwoordelijk voor de organisatie van dit grootste tennistoernooi van Nederland.

Lees meer

HUB 3, HVO100 een tussenoplossing of toekomstmuziek?

In de nieuwe HUB kijken we vanuit de kant van de overheid, producent Neste en eindgebruiker Hoekstra B.V. naar HVO100 als biobrandstof. Is het een tussenoplossing of is het de toekomst? Ook spreken we in deze editie met CS Transport over het volgen van je passie en niet altijd maar kijken naar het perfecte plaatje. En TLN adviseert, omdat het een tijdrovende klus is, om aan de slag te gaan met de retrofit. Regel het nú voor het te laat is! We spreken met Vos Transport Zaltbommel en Limpens Elsloo over de retrofit in hun wagenpark. Ben jij benieuwd wat er nog meer in de nieuwe HUB staat? Ga hem dan nu lezen en ontdek nog meer interessante artikelen uit onze sector.

Lees meer

Een toekomstbestendige luchtvaart vraagt om samenwerking en samenhangend beleid

Op 3 april organiseerden 31 partijen, actief binnen de Nederlandse luchtvaartsector, het interactieve event “Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland” om met bewoners, politici, ambtenaren, werknemers, maatschappelijke partijen en experts te praten over de toekomst van de luchtvaart in Nederland, en hoe we de luchtvaart samen schoner, stiller en sterker kunnen maken.

Lees meer

Géén pincode meer voor containerlading uit Latijns-Amerika

Vanaf nu stellen alle deelnemende rederijen importcontainers die in Rotterdam arriveren uit Latijns-Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de Vertrouwensketen. Klanten van CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM krijgen sinds 31 maart géén pincode meer. Containers uit Latijns-Amerika kunnen uitsluitend bij een terminal worden opgehaald via de Vertrouwensketen. In de afgelopen maanden zijn al ruim 100.000 containers soepel op de nieuwe manier afgehandeld.

Lees meer

Regisseur en adviseur in de keten

Leveranciers, klanten en ketenpartners zijn er voor elkaar in goede en slechte tijden. Dat is in een notendop de visie van Leo Brant, manager binnen HST Groep. Hechte partnerschappen dwars door verschillende vervoersmodaliteiten van HST Groep heen, zijn een weerslag van Brants visie. ‘Onze klanten zijn net als alle ketenpartijen feitelijk onze business-partners.’

Lees meer

Indringend gesprek met minister over afsluiting Julianakanaal 

Er heeft op donderdag 28 maart een indringend gesprek plaatsgevonden tussen minister Harbers van I&W en de partijen die bij de voorgenomen afsluiting van het Julianakanaal betrokken zijn. Elisabeth Post was hier namens TLN bij aanwezig en vertegenwoordigde tevens de Logistieke Alliantie. In het gesprek zijn expliciet de zorgen over de consequenties van het droogzetten van het Julianakanaal aan de orde gesteld. 

Lees meer

Bedrag verblijfskosten eigen rijders 2024 vastgesteld

De belastingdienst heeft onlangs het bedrag voor de verblijfskosten eigen rijders van 2024 vastgesteld. Transportondernemers die meerdaagse of op meer dagen internationale ritten maken, mogen € 48,00 per gereden dag van de winst aftrekken als verblijfskosten.

Lees meer

Subsidiepot AanZET alweer leeg

Sinds de openstelling van de subsidieregeling AanZET op 26 maart hebben zoveel ondernemers een aanvraag ingediend dat de pot alweer leeg is. De website van RVO maakt duidelijk dat er inmiddels voor 46,5 miljoen euro subsidie is aangevraagd. Het budget voor dit jaar bedraagt 45 miljoen euro. Voorgaande jaren was het budget na een dag al uitgeput, dit jaar heeft het dus een dag langer geduurd. Dat heeft zeker ook te maken met de aanpassing van de regeling die vanaf dit jaar slechts één aanvraag voor een e-truck per dag inhoudt. Gebruikelijk vallen er nog wel aanvragen af waardoor het in ieder geval vandaag nog mogelijk is om ondanks de budgetoverschrijding een subsidieaanvraag in te dienen. Dien dus zeker nog je aanvraag in zolang dat op de website van RVO nog mogelijk is!

Lees meer

Geen verlenging voor plug-in hybride vrachtauto’s in zero-emissiezones

Met het Klimaatakkoord van 2019 is afgesproken dat plug-in hybride vrachtauto’s (PHEV) tot 1 januari 2030 toegang hebben tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek. Dat geldt in tegenstelling tot dieseltrucks dus ook voor nieuwe PHEV’s die na de instelling van de zero-emissiezones (ZE-zones) op de weg komen, mits de voertuigen in de ZE-zone aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden. Daar staat tegenover dat de periode tot 2030 te kort is voor de normale afschrijving van een vrachtauto.

Lees meer

Uitstel OSNMA authenticatie smart tacho 2

De huidige smart tacho 2 is een volledig goedgekeurde tachograaf maar bevat nog niet de OSNMA authenticatie die het had moeten krijgen. TLN publiceerde hier eerder al over. De verwachting van de Europese Commissie was dat OSNMA eind maart 2024 operationeel zou zijn, maar nu geeft zij aan dit niet eerder zal zijn dan eind juni 2024.

Lees meer

Lees nu het KTO Magazine 2024

Vanaf nu is de vierde editie van het KTO Magazine 2024 online te lezen. In het magazine lees je herkenbare verhalen waaraan meerdere KTO’ers hun bijdrage hebben geleverd. Verhalen over werkgeverschap, de samenwerking tussen ‘groot’ en ‘klein’ van nu en in de toekomst en de voorbereiding op de veelbesproken Europese CSRD-richtlijn.

Lees meer

Oplossingen voor afsluiting Maastunnel door hoge vrachtwagens

De slagbomen van de Maastunnel gaan zo’n 2500 keer per jaar dicht omdat er een ‘te hoge’ vrachtwagen voor staat. De tunnel heropende in 2019 na een jarenlang renovatie. Sindsdien wordt de tunnel zo’n tien keer per dag afgesloten. De gemeente Rotterdam vindt het tijd voor een onderzoek naar de oorzaak van het hoge aantal afsluitingen. RTV Rijnmond zette diverse oplossingsmogelijkheden op een rij en legde deze onder meer voor aan TLN.

Lees meer

Kotra Logistics: Voorop in Digitalisatie met de eCMR van TransFollow

Kotra Logistics, een marktleider op het gebied van transport, opslag en handling van verse en diepgevroren levensmiddelen, maakt al sinds 2022 gebruik van de eCMR van TransFollow. Met de eCMR zetten zij sindsdien belangrijke stappen op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. Op jaarbasis verwerkt Kotra Logistics inmiddels zo’n 350.000 digitale vrachtbrieven (eCMR’s) en waren zij in korte tijd overgestapt van papier naar digitaal.

Lees meer

Van keukentafel tot eigen lijndiensten

Wat krijg je als je twee broers aan de keukentafel van hun ouderlijk huis zet? Een groupage transportbedrijf! Oké, zo ging het niet helemaal, maar die keukentafel was wel de plek waar John Opstal in 2016 samen met zijn broers en vader de eerste zaadjes plantte voor een eigen bedrijf. Inmiddels heeft Opstal Transporten eigen lijndiensten naar onder meer de internationale groothandelsmarkt van Rungis in Frankrijk.

Lees meer

Grotere lengte voor LZV met aerodynamische cabine

Langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s) met een aerodynamische cabine mogen binnenkort langer zijn dan reguliere LZV’s. Na een lange lobby van de transportsector hebben RDW, politie en Prorail ingestemd met een extra lengte van 50 cm. De nieuwe voorschriften zullen na goedkeuring van de wegbeheerders in werking treden.

Lees meer

‘Sluiting Julianakanaal komt onverwacht’

‘De mededeling dat het Julianakanaal acht maanden dichtgaat, komt onverwacht’, stellen TLN, VNO-NCW en Koninklijke Binnenvaart Nederland in een gezamenlijke reactie op het nieuws dat het belangrijke vervoersknooppunt vanaf oktober dit jaar, dichtgaat vanwege onderhoud en het afmaken van het verbreden en het verdiepen van het kanaal. Dit bericht is breed overgenomen door de media.

Lees meer

Oudere bakwagens voorlopig nog welkom in zero-emissiezones

Op initiatief van de grotere gemeenten is besloten dat Euro-VI bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 én emissieklasse Euro VI een ontheffing krijgen voor de zero-emissiezones tot 1 januari 2028. Hierdoor kunnen deze oudere bakwagens voorlopig dus nog gebruikt worden in de aanstaande zero emissiezones.  

Lees meer

Succesvolle KTO-dag verbindt groot en klein

Nederland draaiend houden: het lukt alleen met logistiek. Transportondernemers weten dat. Daarbij kunnen grote en kleine bedrijven elkaar uitstekend aanvullen. Die boodschap klonk herhaaldelijk tijdens de KTO-dag op zaterdag 16 maart. Op het programma stonden bezoeken aan Van Mossel, het grootste autobedrijf van de Benelux, en de logistieke onderneming Kivits Drunen, allebei in Waalwijk. Het ging onder meer over ondernemerschap, goed inspelen op ontwikkelingen, ketenintegratie en het belang van samenwerking. Met een rondgang door een automuseum als kers op de taart.

Lees meer

Meer dan een bedrijfsnaam op het shirt

Het sponsoren van een sportploeg is anno 2024 niet meer weg te denken. Ook veel bedrijven in de logistieke sector kiezen ervoor om zich te verbinden aan een sportploeg. Koninklijke LV Logistics werd in 2021 logistiek partner van wielerploeg dsm-firmenich PostNL. Hoe ziet deze samenwerking er in de praktijk uit en wat levert het op?

Lees meer

Europees Parlement akkoord over herziening maten en gewichten richtlijn

Op dinsdag 12 maart heeft het Europees Parlement ingestemd met een voorstel tot herziening van de maten en gewichten richtlijn. Eerder had de transportcommissie van het parlement hier al een positief besluit over genomen. Transport en Logistiek Nederland is blij met het akkoord en ziet het vervolgtraject met spanning tegemoet.

Lees meer

Architectuur van logistiek vastgoed

Steeds vaker worden nieuwe distributiecentra ontwikkeld op terreinen die voorheen een andere bestemming hadden. Er is minder nieuwe, niet eerder gebruikte grond beschikbaar. In de logistieke vastgoedsector groeit de aandacht voor zogeheten brownfield-projecten. Het ontwerpen van nieuwe panden vereist dan speciale aandacht en creatieve oplossingen. De ruimte is beperkt en vaak zijn er verouderde bestemmingsplannen. Samen met twee specialisten bekijken we dit onderwerp vanuit het perspectief van architectuur.

Lees meer

‘Nieuw stuk A15 niet voor 2033 klaar’

‘Als TLN zijn we teleurgesteld over het uitstel van het doortrekken van de A15. Het is in onze optiek een essentieel project dat zorgt dat files afnemen maar ook dat goederenvervoer veel efficiënter verloopt.’ Dat vertelde Jörgen Groeneveld-Janssen, eigenaar van ddstrucking bv en bestuurslid van TLN tijdens de talkshow Week van Gelderland van Omroep Gelderland. Hij verwacht dat het nieuwe stuk weg er op zijn vroegst pas in 2033 is.

Lees meer

‘Truckers staan niet voor de lol op de vluchtstrook’

Met de groei van het internationale goederenvervoer wordt het vinden van een geschikte plek om te parkeren voor vrachtwagenchauffeurs steeds lastiger. Soms voelen ze zich zelfs genoodzaakt hun vrachtwagen op de vluchtstrook te plaatsen, zo schrijft BN De stem. TLN vertelt in het artikel over de lobby die de organisatie al jaren voert voor meer truckparkeerplaatsen.

Lees meer
Ga naar het nieuwsarchief voor oudere berichten