Nieuwsblog

Hier volg je het laatste nieuws over onze sector.

Filter op actuele onderwerpen

HVO100: tussenoplossing of toekomstmuziek?

Waarin moet ik investeren? In elektrisch, waterstof of een van de biobrandstoffen die op de markt te verkrijgen zijn? Het is een vraag die geregeld door de hoofden van ondernemers spookt. Vanuit de kant van de overheid, producent Neste en eindgebruiker Hoekstra B.V. kijken we naar HVO100 als biobrandstof.

Lees meer

‘TLN maakt zich hard voor duurzaam logistiek landschap’

Tijdens de eerste editie van het TLN-event ‘Broodje Logistiek’ gingen ondernemers in gesprek met de BBB en de VVD over het belang van logistiek vastgoed voor Nederland als handelsland. Ook werden er gedachten uitgewisseld over hoe we ruimte zo optimaal mogelijk kunnen benutten. Na afloop overhandigde bestuursvoorzitter Elisabeth Post aan Kamerleden Pierik (BBB) en Meulenkamp (VVD) de two-pager waarin de tien randvoorwaarden voor een mooi en duurzaam logistiek landschap staan beschreven.

Lees meer

Stap in de goede richting voor het C-rijbewijs dossier

Het Europees Parlement sprak deze week de wil uit om via de nieuwe 4e Rijbewijsrichtlijn zwaardere elektrische bestelauto’s te laten besturen door chauffeurs met een B-rijbewijs. Volgens de door het Parlement aangenomen positie mag een bestuurder twee jaar na het halen van zijn/haar B-rijbewijs een elektrisch aangedreven voertuig tot 4.250 kg besturen. TLN is blij dat er, naast de nationale wens vanuit de Tweede Kamer, nu ook vanuit Brussel wordt aangedrongen op deze regels.

Lees meer

TLN wil snel duidelijkheid over bakwagens in zero-emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 treden de zero-emissie zones in werking. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 1 januari 2030 een overgangsregeling. Voor EuroVI-bakwagens is in het Klimaatakkoord (2019) vastgelegd dat deze zijn toegestaan tot 1 januari 2030 als zij op kenteken zijn gezet tussen 1-1-2020 en 1-1-2025. Dit is een landelijke, geharmoniseerde afspraak en geldt voor alle zero-emissiezones. Intussen lijkt hierin iets te gaan veranderen.

Lees meer

Kamervragen over beëindigen vrijstellingsregeling C-rijbewijs

Tweede Kamerleden van D66 en PVV hebben naar aanleiding van de kritische berichten van TLN en andere partijen uit de mobiliteitssector vragen gesteld over het besluit van minister Harbers om de huidige vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor het besturen van een elektrische bestelauto niet langer te gedogen. TLN is blij dat de nadelige consequenties van dit besluit nu ook op het netvlies van de Tweede Kamer staat.

Lees meer

Start AanZET-subsidie uitgesteld tot 26 maart 2024

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt de openstelling van de Aanschafstimulering Zero Emissie Trucks (AanZET) en de Subsidieregeling Emissieloze BedrijfsAuto’s (Seba) uit. Aanleiding voor deze vertraging ligt in de goedkeuring die via de begrotingsbehandeling in de Tweede Kamer dient te verlopen. Door de val van het kabinet voor de zomer en de verkiezingen van afgelopen november is die begrotingsbehandeling uitgesteld.

Lees meer

Terugblik op debat ‘Bereikbaar en schoon, de binnenstad van 2025’

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen vond op donderdag 9 november de verkiezingsbijeenkomst ‘Bereikbaar en schoon: de binnenstad van 2025’ plaats. Transport en Logistiek Nederland en VNO-NCW West namen het initiatief om in de regio Noord-Holland en Zuid-Holland dit debat te organiseren rondom het thema zero-emissie stadslogistiek. Dit was in samenwerking met Bouwend Nederland, Techniek Nederland en INretail.

Lees meer

TLN gaat voor schoon en emissieloos bouwen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft maandag 30 oktober 2023, samen met 44 in de bouw actieve partijen, het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) ondertekend. Met de afspraken in het Convenant moet de bouwsector voldoen aan de gestelde doelen vanuit het Klimaatakkoord, het Schone Luchtakkoord (SLA) en de Stikstofdoelstellingen. Het Convenant bevat een Routekaart met tijdspaden die geleidelijk leiden tot het gewenste emissieniveau in 2030.

Lees meer

‘Een slimme laadpaal wordt het nieuwe normaal’

De vraag naar stroom en nieuwe aansluitingen groeit sneller dan de capaciteit om deze aan te leggen. Hans-Peter Oskam, directeur beleid en energietransitie bij Netbeheer Nederland, herkent de hobbels die transporteurs ervaren bij het emissievrij maken van hun wagenpark. ‘Heel vervelend als je acht jaar op een aansluiting moet wachten.’ Hij geeft tips over hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een oplossing. ‘Ga langs bij de buren, kijk samen naar creatieve oplossingen.’

Lees meer

Uitnodiging TLN-leden: Open Dag WattHub Geldermalsen

Koning Willem-Alexander opent op 28 september aanstaande het WattHub XL laadplein op het terrein van AVRI, gelegen aan de A15 nabij de afslag Geldermalsen. Bouwer Ploegam heeft samen met Dura Vermeer, Van Oord en energiecoöperatie Betuwewind het grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld gerealiseerd. De open dag voor het grote publiek vindt plaats op 30 september van 10.00 tot 15.00 uur. Speciaal voor TLN-leden is er om 11.00 uur een welkom bij het paviljoen, gevolgd door een rondleiding over het terrein door WattHub-directeur Gerben van den Berg.

Lees meer

Demissionair minister Mark Harbers licht voorfinanciering vrachtwagenheffing toe in TLN Talk

In de Rijksbegroting gepresenteerd op Prinsjesdag staat de voorfinanciering uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing vast. Goed nieuws dus voor onze sector. Maar waarom is dit geld zo belangrijk? In de nieuwste aflevering van TLN Talk praten we hierover verder met TLN-bestuursvoorzitter Elisabeth Post en onze speciale tafelgast demissionair minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees meer

HUB 7: met duurzaamheidsspecial

Deze extra grote editie van HUB staat weer vol met mooie en interessante artikelen uit de sector. Onder andere een artikel over digitalisering als onderdeel van je bedrijfsvoering, hoe word je 100 in de transport en logistiek en TLN zet logistiek in de schijnwerpers met de imagocampagne. Dat en nog veel meer! Naast de reguliere HUB hebben we dit keer ook een special over duurzaamheid toegevoegd aan het blad. Kortom genoeg leesvoer.

Lees meer

AanZET-subsidieregeling 2024 in beeld

Op maandag 28 augustus is de internetconsultatie gestart voor de AanZET-subsidieregeling in 2024. Daarmee maakt het Ministerie van I&W bekend hoe zij van plan zijn het subsidiebudget volgend jaar te verdelen. Voor 2024 wordt erop ingezet dat meer ondernemers gebruik kunnen maken van de regeling doordat een bedrijf nog maximaal één elektrische vrachtauto per dag zal kunnen aanvragen. Elke dag zal beoordeeld worden of er nog subsidiebudget overblijft voor de volgende dag. Op deze manier is de bekritiseerde loting van 2023 niet langer nodig en hebben ook kleinere transportbedrijven gelijke kansen.

Lees meer

Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal

De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal in de brede publiekscampagne van Transport en Logistiek Nederland (TLN): ‘Het lukt alleen met logistiek.’ De onmisbaarheid van logistiek bleek tijdens de coronaperiode overduidelijk. Maar het belang dreigt bij het grote publiek weer snel vergeten te worden. Bedrijven in de transport- en logistieke sector laten graag zien welke onmisbare bijdrage ze leveren aan de samenleving. Daarbij biedt de bedrijfstak nog onbekende interessante loopbaanmogelijkheden. Daarom start branchevereniging TLN eind augustus de driejarige campagne ‘Het lukt alleen met logistiek.’ Vanaf 28 augustus zijn landelijke televisiespots te zien, later gevolgd door radioreclame en prominente aandacht op de grote reclamemasten langs de snelwegen.

Lees meer

Doe mee aan de MKB- toets voor verduurzaming

Voor ondernemers is het tot 31 augustus 2023 mogelijk om deel te nemen aan de MKB- toets over het concept- meerjarenprogramma Innovatie en Verduurzaming van het wegtransport. Dit subsidieprogramma is samen met TLN en andere vertegenwoordigers van de vervoerssector door de minister van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld. Het wordt betaald uit de netto- opbrengsten van de vrachtwagenheffing en loopt van 2026 tot en met 2030.

Lees meer

TLN pleit voor verlenging overgangsregeling C-rijbewijs Zero Emissie bestelauto’s

De wetgeving voor de vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor Zero Emissie (ZE) bestelauto’s tot 4.250 kilo is opnieuw uitgesteld en zal pas in 2024 van kracht worden. Dat zou in de praktijk betekenen dat vanaf 1 januari voor het besturen van een zwaardere ZE-bestelbus een vrachtwagenrijbewijs nodig is om de weg op te mogen. Voor bedrijven die veel bestelbussen gebruiken, zoals in de pakketbezorging, zal deze vertraging grote gevolgen kunnen hebben. Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept daarom op om de huidige overgangsregeling te verlengen en haast te maken met de nieuwe wetgeving.

Lees meer

Schrijf je nu in voor het TLN webinar ‘Zero-emissiezones: wat heb je nodig voor jouw e-vloot?’

Iedere transportondernemer komt – nu of binnenkort – de transitie naar zero-emissie transport tegen. Maar de wereld van zero-emissie is echt anders dan die van diesel! Want weet je bijvoorbeeld wat én hoeveel watt je nodig hebt voor jouw toekomstige e-vloot? Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en volg het TLN webinar op vrijdag 8 september 2023.

Lees meer

Bereken je CO2-uitstoot en doe de gratis workshop

Logistieke bedrijven hebben groeiende behoefte aan inzicht in hun CO₂-uitstoot, om de reductie ervan te realiseren. Hiervoor is een handige CO₂-calculator beschikbaar. Ondernemers kunnen hiermee direct hun CO₂-uitstoot berekenen. Zo krijg je eenvoudig inzicht en meer grip op je uitstoot. Ook kun je workshops volgen met praktische tips en tools om de CO₂-footprint van je onderneming effectief te verkleinen.

Lees meer

Uitstel infrastructuurprojecten mag niet leiden tot afstel

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten 14 wegprojecten en 3 vaarwegenprojecten te pauzeren. Gevolg is dat een bedrag van € 4 miljard, dat eerst beschikbaar was voor uitbreiding van essentiële infrastructuur voor het goederenvervoer over water en de weg, nu besteed wordt aan onderhoud. Hoewel Transport en Logistiek Nederland (TLN) begrip heeft voor het feit dat door de stikstofproblematiek keuzes gemaakt moeten worden, baart de grote hoeveelheid uitgestelde uitbreidingsprojecten TLN ernstig zorgen. Daarnaast zijn veel van de uitgestelde projecten zeer belangrijke corridors voor het goederenvervoer.

Lees meer

Subsidieregeling AanZET binnen één dag uitgeput

De subsidieregeling AanZET was, net als vorig jaar, binnen één dag uitgeput. Ondernemers vroegen voor ruim 120 miljoen euro subsidie aan terwijl er maar 30 miljoen euro beschikbaar was. Het is duidelijk dat ondernemers in de transport- en logistieke sector serieuze stappen willen zetten in de verduurzaming van hun transport ondanks de risico’s die nog samenvallen qua kosten en netcongestie.

Lees meer

Logistieke ondernemers vragen meer inzet van de overheid in energietransitie

Meer ondersteuning van de overheid is nodig waarmee de sector transport en logistiek kan beschikken over duurzame energie en een duurzame logistieke prestatie kan leveren. Dat was de boodschap van TLN-bestuursvoorzitter Elisabeth Post bij de overhandiging van het zogeheten ‘Groenboek’, vrijdag 9 december aan Staatsecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met deze bundel aan praktijkverhalen wil TLN duidelijk maken welke belemmeringen ondernemers tegenkomen op weg naar een duurzame bedrijfsvoering. Post doet een klemmend beroep op het ministerie: ‘De transitie gaat niet snel genoeg, terwijl de volle vaart wel nodig is.’

Lees meer

‘Niet verliefd op vrachtwagens, wel op het ondernemerschap’

Het beeld dat de gemiddelde directeur van een transportorganisatie of logistiek bedrijf ver boven de vijftig is, klopt allang niet meer. Een jonge generatie stoomt op. Quinten van Dobben, Joey Nijkamp en Alexander van Eeden Petersman vertellen over de liefde voor het ondernemerschap en hun visie op de toekomst. ‘Het is goed om met elkaar te sparren. We kunnen veel van elkaar leren.’

Lees meer

Geen technologieën vroegtijdig overboord gooien

Consultants Jaco van Meijeren en Maarten Verbeek van onderzoeksinstituut TNO zetten zich al vele jaren in voor duurzame mobiliteit. Het klimaatdoel staat voorop voor deze TNO’ers. Dat kun je, of beter gezegd dat móet je, op vele manieren bereiken. ‘Elektrisch, waterstof, synthetische of biobrandstoffen: we hebben niet de luxe om bepaalde technologieën vroegtijdig overboord te gooien.’  

Lees meer

Steun ondernemers die rijden op LNG

TLN, evofenedex en Bio-LNG Platform sturen gezamenlijk een brandbrief aan minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat. Ondernemers die geïnvesteerd hebben in LNG trucks worden nu door de hoge brandstofprijzen hard geraakt. Daarom vinden de drie eerder genoemde partijen dat maatregelen zoals het aansluiten bij de Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) nodig zijn om deze ondernemers te ondersteunen.

Lees meer

Eerste waterstof-aangedreven trekkers in de wegenbouw

Woensdag presenteerden TLN-leden Jan Bakker Transport B.V. en Millenaar & Van Schaik Transport B.V. gezamenlijk de eerste drie van 20 bestelde waterstof-elektrisch aangedreven Hyzon-trekkers. Een unicum in de wegenbouw, want dat is het werkveld waarvoor deze uitstootvrije trekkers met geïsoleerde opleggers zullen worden ingezet. 

Lees meer

‘We benutten steeds beter onze capaciteit’

Wat eerst nog een aanname was, is sinds kort werkelijkheid op basis van feiten en cijfers. Bij Baks Logistiek maken ze sinds het begin van het jaar serieus werk van hun CO₂-uitstoot. ‘Wij vinden het belangrijk en steeds meer klanten ook’.

Lees meer

Problemen met elektrisch vervoer?

TLN wil graag in contact komen met ondernemers die problemen ervaren of voorzien met de overgang naar elektrisch vervoer of in de voorbereiding daar naartoe. Meld je bij ons, deel je verhaal en draag bij aan een zogeheten “Groenboek” waarmee TLN naar de overheid wil stappen.

Lees meer

Meld je knelpunten met zero emissie transport!

De overgang naar elektrisch vervoer is een verantwoordelijkheid van ondernemers en de politiek. TLN wil de druk op de politiek houden door problemen en knelpunten die ondernemers hierbij ervaren onder de aandacht te brengen van politici en met hen naar oplossingen te zoeken. TLN hoort graag welke knelpunten jij ervaart.

Lees meer

‘Elektrische bestelwagen nog lang geen volwaardig alternatief’

Het afbouwen van de vrijstelling van de BPM-heffing op bestelbussen is een onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers en doet niets voor de vergroening van het bedrijfswagenpark, in tegendeel zelfs. Met die boodschap heeft voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland vanmiddag in de Tweede Kamer een petitie overhandigd aan de vaste commissie voor infrastructuur en waterstaat. Dat deed hij mede namens de VNO-NCW, evofenedex, Bouwend Nederland, BOVAG, TLN, Techniek Nederland en RAI vereniging. Woensdag is er in de Kamer een debat over duurzaam vervoer.

Lees meer

Vier sterren voor Kuypers Neer

Kuypers Neer is het eerste (transport)bedrijf in Nederland dat de vier sterren heeft gehaald van het koplopersprogramma Lean & Green. ‘Daar zijn we erg trots op’, zegt directeur Fernando Kuijpers. Hoe behaalde dit Limburgse transportbedrijf deze vier duurzaamheidsterren?

Lees meer

AanZET subsidie naar voren gehaald

De overheid haalt subsidie voor de regeling AanZET naar voren, waardoor meer ondernemers sneller de overschakeling naar zero-emissie vrachtwagens kunnen maken. In totaal gaat het om een bedrag van 11,5 miljoen euro dat eerder beschikbaar komt. Ook de subsidiepot voor emissieloos bouwmaterieel wordt met 22,2 miljoen euro verhoogd. TLN is blij dat er sneller meer geld komt voor schone vrachtwagens, zodat meer ondernemers hun plannen voor de toepassing van elektrische vrachtauto’s kunnen realiseren.

Lees meer

Elektrisch aangedreven opleggers zorgen voor CO2-reductie

Opleggers met een elektrische aandrijving kunnen in de praktijk tot 20 procent brandstof besparen. Zes samenwerkende organisaties werken aan de ontwikkeling hiervan, zo meldt de RAI Vereniging deze week. TLN vindt dit een kansrijke innovatie in de transitie naar emissieloos transport. Kritisch punt voor de vervoerders is balans tussen extra accugewicht en eventueel verminderd laadvermogen, aldus TLN.

Lees meer
Ga naar het nieuwsarchief voor oudere berichten