Aanpassingen 2025
De subsidieregeling AanZET verandert voor 2025 op enkele punten. Zo zijn de subsidiebedragen per voertuig in de verschillende categorieën aangepast en wordt er geen subsidie meer gegeven voor bakwagens in de categorie tussen 4.250 en 10.000 kg totaalgewicht. Het ministerie geeft als reden hiervoor dat emissieloze vrachtauto’s met een gewicht onder de 10.000 kilogram in prijs inmiddels reeds vergelijkbaar zijn met vergelijkbare dieselvrachtauto’s. Voor bakwagenchassis is de splitsing tussen vrachtauto’s tot en met 18.000 kilogram en meer dan 18.000 kilogram ongedaan gemaakt. Uit de aanvragen die in 2024 zijn ingediend, bleek dat deze voertuigen grofweg dezelfde meerprijs hebben ten opzichte van dieselvrachtauto’s. De subsidiebedragen zijn daarom aangepast.
Waterstofvebranding
De regeling AanZET is met ingang van 2025 ook opengesteld voor vrachtauto’s met een waterstofverbrandingsmotor. Waterstof wordt gezien als een waardevol emissievrij alternatief in aanvulling op batterij-elektrische vrachtauto’s. Door deze wijziging sluit AanZET aan op andere regelingen zoals de SwiM (Subsidie Waterstof in Mobiliteit, onderdeel van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit), de SSEB (Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel) en de MIA (Milieu-investeringsaftrek), die eveneens de aanschaf van waterstofverbrandingsmotoren stimuleren.
Meer informatie over de AanZET-subsidieregeling voor 2025 vind je via Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) | RVO.nl en Staatscourant 2024, 38757 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
Naast de aanschaf is natuurlijk ook van belang om tevoren na te gaan welke mogelijkheden er op eigen terrein of elders zijn om de elektrische vrachtauto op te laden. Voor ondersteuning bij deze vraag kun je terecht bij TLN-partner Kenter via jeroen.denderen@kenter.nu