De sector komt weer op adem, aldus de bank. Slechts een beperkt aantal bedrijven heeft in de afgelopen vijf maanden een omzetvermindering van 20 procent of meer geboekt. Toch is voorzichtigheid geboden. Een volledig herstel zit er op korte termijn niet in vanwege de verwachte ongunstige algemene economische omstandigheden.
De bank verwacht dat de volumes in 2020 met 5,5 procent krimpen. Omdat ook de prijzen onder druk staan, zal de omzet verder dalen. Pas in 2021 zal weer sprake zijn van groei, waarbij de bank een prognose optekent van 2,5 procent. Het zal nog tot 2022 duren voordat de sector volledig is hersteld.
Uit gesprekken die de bank met zakelijke klanten heeft gevoerd, blijkt dat vooral kleine bedrijven het zwaar hebben gehad in de afgelopen maanden. “Zij fungeren vaak als flexibele schil van een grotere branchegenoot die hen opdrachten verstrekt. Grote en middelgrote bedrijven die de vraag vanaf maart sterk zagen afnemen, hebben soms een deel van de schade op kleinere bedrijven in de flexibele schil kunnen afwentelen”, constateert de bank.
Naast de coronacrisis hebben Nederlandse bedrijven te maken met de stikstofcrisis. Het wegvervoer krijgt later dit jaar te maken met een lagere bouwproductie, waardoor transportvolumes zullen dalen.
Een lichtpuntje ziet de bank bij de postbezorgers en koeriers. Daar groeiden afgelopen periode de volumes met 5 procent. De pakkettenmarkt kreeg door online shoppende consumenten een enorme piek te verwerken.
Albert Jan Swart, sectoreconoom transport en logistiek van ABN AMRO meent dat de vooruitzichten op termijn gunstig zijn. Hij ziet ook kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan hierbij als vliegwiel fungeren. De bank verwijst daarbij naar het noodfonds van de Europese Unie van 750 miljard euro, bedoeld om de economie te stimuleren en de klimaatambities te realiseren.
Het gehele rapport is onderstaand te lezen.
20200820 ABN AMRO Sectorprognose Transport en Logistiek