Op 1 juli 2021 is het niet meer mogelijk om op eHerkenning niveau 1 online diensten aan te bieden of in te loggen. Grote overheidsorganisaties zoals UWV, RDW, NIWO, Kamer van Koophandel, Belastingdienst, Douane, RVO en de overgrote meerderheid van gemeenten, gebruiken eHerkenning voor hun online dienstverlening. Ook private organisaties zoals het BKR, de Nederlandsche Bank, Friesland Campina, diverse verzekeraars, KPN en TNO zijn aangesloten op eHerkenning.
Stopzetten
Het stopzetten van betrouwbaarheidsniveau EH1 heeft als doel om online zaken te blijven regelen en privacygevoelige gegevens uit te wisselen op een betrouwbare manier die past bij deze tijd. eHerkenning 2+ heeft een extra ingebouwde veiligheidsmaatregel in de inlogmethode. Je logt in op basis van iets dat je weet (gebruikersnaam en wachtwoord) en wat je krijgt (sms-code).
Tachograafkaarten en andere diensten
Kiwa Register geeft op haar website aan dat vanaf die datum minimaal eHerkenning niveau 2+ nodig is voor het aanvragen van tachograafkaarten. Bedrijven die via de Covid-regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) subsidie willen aanvragen voor Q1 2021 bij RVO hebben vanaf 12 april jl. minimaal eHerkenning niveau 3 nodig. Deze herkenning is persoonsgebonden en laat zien wie je bent (authenticatie).
TLN-ledenkorting
TLN-leden ontvangen 15% korting als zij hun eHerkenning via Beurtvaartadres/Z Login regelen. Beurtvaartadres/Z Login adviseert overigens om minimaal niveau 3 te kiezen. Dit niveau staat voor digitaal zaken afhandelen met een dubbele identifier en een wachtwoord met sms-code of pincode.
Aanvragen
Met eHerkenning kunnen bedrijven zich digitaal identificeren en op een veilige manier gegevens uitwisselen. Je kunt eHerkenning aanvragen via de website: www.eherkenning.nl.