Van de Camp stelt de vragen omdat TLN deze week onder meer op BNR Nieuwsradio en Radio 1 meldde dat Nederlandse transporteurs de afgelopen tweeënhalf jaar hoge tolboetes kregen in België. Het punt is dat de tolkastjes van één leverancier soms geen verbinding maakten met het Belgische tolnetwerk, zonder dat ze dat aangeven. Zonder dat de chauffeur het door heeft, betaalt die dan geen tol op de Belgische wegen.
‘Gedrag Waalse overheid onacceptabel’
Hoewel de Vlaamse autoriteiten zich soepel opstellen en het boetebedrag verlagen in geval van onterechte boetes, zijn de Waalse autoriteiten tot nu toe niet bereid tot een oplossing te komen. ‘Het gedrag van de Waalse overheid is onacceptabel’, vindt Van de Camp. Van de Camp wil van de Commissie weten of zij op de hoogte is van de vaak voorkomende en hoge boetes door slecht functionerende tolkastjes, of de problemen ook voorkomen bij vervoerders uit andere lidstaten en of de Commissie bereid is het probleem bij de Belgische en Waalse overheid aan te kaarten.
TLN is blij met de steun vanuit het Europarlement bij het aankaarten van dit probleem. De Europese Commissie heeft zes weken om de vragen te beantwoorden. TLN heeft contact met Van de Camp en steunt hem bij deze vragen.
Ministerie in gesprek met Walen
Eerder deze week gaf het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al aan in gesprek te gaan met de Waalse belastingdienst over de kwestie. TLN gaat nu in gesprek met het ministerie om te kijken hoe we samen kunnen optrekken in het gesprek met de Walen, namens de gedupeerde transportondernemers.