Dat blijkt uit een verkennende studie van het Havenbedrijf Rotterdam, in samenspraak met TLN. Doel was om beter inzicht te krijgen in de haalbaarheid van het verduurzamen van het wegvervoer van containers door het gebied.
Voorwaarden
Om deze ambitie te realiseren moet nog wel aan twee voorwaarden worden voldaan. Zo zijn er op dit moment geen elektrische vrachtwagens voor containervervoer beschikbaar. Hierin kan verandering komen door technologische ontwikkeling, prijsdaling en capaciteitsverhoging van batterijen en aandrijflijnen. De verwachting is dat de elektrische vrachtwagen op termijn voor vele afstanden de optimale vervoersvorm zal zijn. Dat vraagt om de aanwezigheid en optimaal gebruik van een goede laadinfrastructuur.
Vrachtvervoer in de haven
Het Havenbedrijf streeft naar een CO2-neutrale haven in 2050 en richt zich hiervoor op de energietransitie in de industrie, maar ook op haven-logistieke operaties zoals onder andere het transport door het gebied. Vooral het vervoer van containers over de weg komt hierbij in het vizier. Want alleen al aan korte ritten (minder dan 30 kilometer) vinden er door de haven dagelijks maar liefst 12.000 plaats. Als deze ritten emissievrij zijn, kan er zo’n halve megaton CO2 worden bespaard.
Ambitie 2040
De aanpak past geheel in de gezamenlijk vastgelegde ambitie van Deltalinqs, TLN, evofenedex en Havenbedrijf Rotterdam om in 2040 alle havengerelateerde ritten over korte afstanden via de weg emissievrij te laten zijn.