‘Digitalisering is een noodzakelijke ontwikkeling in onze branche’

In de week van de digitalisering spreekt TLN met leden over het nut en noodzaak van digitalisering. Vandaag is het woord aan Ad Schoenmakers, directeur van Ritra Cargo en bestuurslid van Fenex, de club van expediteurs binnen TLN. ‘Digitalisering is een noodzakelijk ontwikkeling in onze branche. Het kan je een voordeel in de markt geven.’

‘Als expediteur, ook als je klein bent, moet je nadenken over de toekomst. Digitaliseren is een belangrijke ontwikkeling binnen onze business,’ aldus Schoenmakers. ‘Als je stil staat en je leeft nu nog in de realiteit van opdrachten die je binnen krijgt via email, dan heb je over een paar jaar een issue.’

Verdienmodel

De wereld om je heen digitaliseert ook sterk, aldus de Rotterdamse expediteur. ‘De Rotterdamse haven digitaliseert steeds meer, klanten digitaliseren steeds meer. Mijn advies is: als je over een aantal jaren nog steeds een verdienmodel wilt hebben, ga vooral mee in de wereld van digitalisering. Wees klaar voor de toekomst.’

Oplossing

Schoenmakers: ‘Wij zijn als Ritra een digitaal gedreven expediteur. Mijn interesse heeft altijd al gelegen in digitalisering. Het is natuurlijk ook geen ontwikkeling van gisteren. Voordat ik bij Ritra kwam – inmiddels bijna 26 jaar geleden – was ik ook al bezig met automatisering. Bij Campina bijvoorbeeld heb ik een digitaal prijscalculatiesysteem ontwikkeld. Op het moment dat ik bij Ritra kwam, kon ik gaan helpen met de vraag hoe wij de business konden laten groeien met hetzelfde aantal medewerkers. Digitalisering is dan een oplossing.’

Eigen IT-mensen

‘Hoe groter je bent, hoe makkelijker het is om te digitaliseren. Want je moet wel investeren’, zegt Schoenmakers. ‘Ritra is niet heel groot maar ook niet heel klein. We hebben 40 man in dienst waarmee we wereldwijd zo’n 250 klanten bedienen. Eerlijk is eerlijk, hoe kleiner je bent des te lastiger het digitaliseringsproces want dan ben je wel meer afhankelijk van een softwareleverancier die je aan het werk moet zetten. Als je een computerpakket hebt waar iets niet in kan, moet je iets anders gaan regelen om het mogelijk te maken. Dat is soms een moeilijke vertaalslag. Wij hebben daarvoor eigen IT-mensen die zelf software schrijven.’

Koppeling

Maar ook voor kleine ondernemers is er een oplossing. ‘Bij Fenex organiseren wij bijeenkomsten om leden – vooral ook de kleinere expediteurs – mee te nemen de wereld van digitalisering’, vervolgt de ondernemer uit de Maasstad. ‘Je moet het ook weer niet te groot en te moeilijk maken. Het betekent dat je op een andere manier moet nadenken over je informatie en hoe je dat in een systeem zet: hoe kun je de informatie hergebruiken, hoe kun je er op een andere manier mee omgaan, hoe kun je een koppeling maken met vervoerders en met klanten, hoe kun je een koppeling maken met portbase, dat soort dingen.

Springplank

‘Als Fenex kunnen we vooral het belang en het nut van digitalisering onderstrepen’, zegt het bestuurslid Schoenmakers. ‘Je kunt laten zien wat andere leden die al wat verder zijn, op gebied van digitalisering doen en welke voordelen het biedt. In de markt liggen mogelijkheden. Er zijn genoeg softwareleveranciers waarmee je kunt gaan praten die samen met jou iets willen gaan ontwikkelen. Als een leverancier een component ontwikkelt, kan hij dat als een springplank gebruiken om andere klanten ook te bedienen. Daarin zie ik oplossingen.’

Roze pingpongballetjes

Of je over vijf jaar nog meetelt als je nu niet een slag in digitalisering maakt, is Schoenmakers duidelijk: ‘Dat hangt echt af in welke markt je opereert. Als ik de enige ben in Nederland die roze pingpongballetjes importeert dan maakt mijn automatiseringsgraad niet zo heel veel uit. Maar als er 500 zijn die het kunnen, dan kan de mate waarin ik gedigitaliseerd ben veel uitmaken. Onze klanten geven hun orders al naar ons door voordat ze geproduceerd worden bij fabrieken in de wereld. Dus wij kennen de orderstroom al. Wij doen de opvolging en wij communiceren met vervoerders, met loodsen, met rederijen, allemaal digitaal.’

De Week van de Digitalisering

Van maandag 4 tot en met vrijdag 8 april organiseren TLN, evofenedex en Beurtvaartadres de week van de digitalisering. Een week vol informatie en inspiratie op gebied van digitalisering. In vijf verschillende webinars discussiëren experts en leden iedere dag over actuele ontwikkelingen op gebied van digitalisering in de logistiek. Meer weten of aanmelden? Kijk hier.

Meer weten?

Contact de expert

Denise van Vliet

communicatieadviseur

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.