Onlangs ondertekenden TotalEnergies en Axxès een overeenkomst met de RDW om toegelaten te worden als dienstaanbieders. Daarmee groeit het aantal partijen dat straks de heffing kan innen naar vijf.
Naast de commerciële aanbieders Toll4Europe, Telepass, TotalEnergies en Axxès, kunnen ondernemers ook kiezen voor de nationale aanbieder Triangle, die boordapparatuur levert die alleen in Nederland werkt. Dit betekent dat ondernemers straks een ruime keuze hebben om de partij te kiezen die het beste bij hun bedrijf past.
Wat betekent de vrachtwagenheffing?
De vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 ingaat, betekent dat eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer betalen op snelwegen en geselecteerde hoofdwegen. Hoe lager de CO₂-uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting fors verlaagd en verdwijnt het Eurovignet in Nederland. Belangrijk: ook buitenlandse vrachtwagens vallen onder de heffing. De opbrengsten gaan naar subsidies voor verduurzaming en innovatie in het wegvervoer.
Meer informatie is te vinden op Vrachtwagenheffing in Nederland vanaf 2026: wat verandert er? en op www.vrachtwagenheffing.nl
Lees het persbericht van RDW hier.