HVO100: praktijkervaring vanuit de sector

Waterstof, elektrisch en HVO100. Een greep uit de duurzame energiebronnen op dit moment. Wat zijn de bevindingen vanuit de praktijk? Rinus Peekstok, directeur van Dailycool, deelt zijn ervaring met HVO100. Dailycool rijdt sinds 2020 met deze duurzame brandstof.

In mei 2020 is Dailycool uit Warmenhuizen overgestapt van diesel op HVO100. Peekstok: ‘We zochten destijds naar een manier om schoner te rijden. Elektrisch en waterstof waren op dat moment nog een stap te ver en zijn dat nog steeds voor trekker met trailer. Voor ons is HVO100 momenteel een mooie tussenoplossing. We stoten nu circa 90 procent minder CO2 uit. Om over te stappen op een duurzamere brandstof hebben we eerst gesprekken gevoerd met onze brandstofleverancier. Die kwam met HVO100 als voorstel. Wij reageerden meteen enthousiast omdat deze schone brandstof direct toepasbaar is. Je hoeft geen investeringen aan de vrachtauto’s te doen.’

Voordelen en nadelen

‘Naast de snelle overstap is het AdBlue-verbruik ook met 10 tot 15 procent verminderd. Daarnaast ontvang je als onderneming ieder jaar een certificaat waarop staat hoeveel CO2 je hebt bespaard. Dit is een mooie blauwdruk richting je opdrachtgevers. Maar tegelijkertijd is de prijs van HVO100 een groot nadeel. Het verschil tussen diesel en HVO100 is soms wel 45 cent per liter aan de pomp. Per kilometer is dat een behoorlijk verschil. De overheid zet overal subsidiepotjes in, maar het is jammer dat deze schone brandstof niet wordt gesubsidieerd. Juist HVO100 zorgt ervoor dat we in een korte periode als sector grote stappen kunnen zetten.’

Advies

Peekstok vervolgt: ‘Wil je met je bedrijf bijdragen aan minder CO2 uitstoot, dan is HVO100 een praktisch toepasbare brandstof. Maar door de hoge prijs is het bijna niet meer rendabel. Het is belangrijk om over de kosten goede afspraken te maken met je verlader. Wij hadden dit niet kunnen realiseren zonder de hulp van onze grootste verlader. Ook die heeft de drive om CO2 te verminderen.’

Toekomst

‘Naast het nadenken over duurzamere brandstoffen voor onze trekkers, denken we ook na over de toekomst van onze koelmotoren. In september zijn we gaan rijden met een nieuwe koeltrailer met alleen een elektrische koelmotor. Dat is weer een stap in de richting van een duurzame toekomst. Deze koelmotor geeft nul procent uitstoot door het opladen met groene stroom. Als ik naar de toekomst kijk, geloof ik dat ons wagenpark een combinatie wordt van elektrisch en waterstof. Maar voor nu is HVO100 een prachtige duurzame tussenoplossing.’

Bedrijfsprofiel

Dailycool uit Warmenhuizen is gespecialiseerd in het (inter)nationaal transport en de logistieke dienstverlening van vlees, groente en fruit. Het bedrijf rijdt onder andere al het gesneden groente en fruit voor verlader Vezet naar de distributiecentra van Albert Heijn. Dailycool heeft 45 eenheden en 120 chauffeurs. Het gehele wagenpark rijdt sinds 2020 op HVO100. Er is sinds mei 2020 op een relatief eenvoudige wijze in totaal al meer dan 13.000 ton CO2 minder uitgestoten.

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Tekst: Jennifer Visser.

Meer weten?

Contact de expert

Team communicatie

Communicatie medewerkers & adviseurs

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.