TLN en evofenedex hebben ook hun bezwaren bij het ministerie van Financiën geuit over de gevolgen voor exportkansen, vestigingsklimaat, werkgelegenheid en gelijk speelveld binnen de EU met het doorvoeren van deze nationale heffing op vrachtvluchten.
Economische schade voor vracht groter dan passagiers
Snel halveert wel de tarieven ten opzichte van eerdere plannen, vanwege de zorgen van de Raad van State. Dit betekent nog steeds een verdubbeling van de kosten voor luchtvaartmaatschappijen die nu vrachtvluchten op Schiphol uitvoeren. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie door onderzoeksbureau CE Delft blijkt dan ook dat de economische gevolgen voor vracht groter zijn dan die voor passagiers. Terwijl luchtvracht, relatief klein in omvang, veel werkgelegenheid oplevert op en rond Schiphol. Met de heffing wordt het economisch vliegwiel van de mainport Schiphol geraakt, aldus evofenedex en TLN.
Europese belasting voor gelijk speelveld
Het kabinet wil zich alsnog hard maken om eerst een Europese belasting na te streven om zo het gelijke speelveld te behouden. Omliggende landen hebben al een vorm van belasting op luchtvaart, maar Nederland zou het enige land met een vrachtvluchtheffing zijn. TLN en evofenedex pleiten er dan ook voor om de belasting op luchtvaart zo veel mogelijk af te stemmen op al bestaande belastingen in omliggende landen en daarmee dus af te zien van de vrachtvluchtenheffing.