Het proefproject heeft als doel om de inzet van volledig elektrische bestelauto’s in stedelijke gebieden te versnellen. Deze voertuigen zijn duurder in aanschaf en hebben vanwege het zware accupakket een lager laadvermogen dan vergelijkbare reguliere voertuigen. De regeling biedt partijen meer mogelijkheden om deze voertuigen op een meer efficiënte en effectieve manier te kunnen inzetten. De proef is met toestemming van de Europese Commissie tot stand gekomen. De einddatum is vastgelegd op 31 december 2022. Wel met de toezegging dat het proefproject waarschijnlijk een definitief karakter zal krijgen. Een tussentijdse aanpassing van de Europese Rijbewijsrichtlijn maakt dat mogelijk. Deze biedt EU-landen de mogelijkheid het maximum gewicht voor het B-rijbewijs te verhogen tot 4250 kg voor elektrische bestelauto’s.
Overleg
Binnenkort is er overleg over het vervolgtraject in Nederland. TLN is bij dit overleg aanwezig. Hoofddoel is dat de huidige regeling wordt voortgezet en dat deze een meer structureel karakter krijgt. Dat is absoluut nodig om aan de doelstellingen van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) te kunnen voldoen. TLN wil in dat kader ook vasthouden aan de huidige gewichtsgrens van 4250 kg die door steeds meer voertuigfabrikanten wordt gebruikt. In het kader van de huidige regeling mogen de voertuigen enkel in Nederland worden ingezet en mag er geen aanhangwagen worden aangekoppeld. Ook geldt een vrijstelling van de tachograaf. De bestuurder moet tevens een aanvullende rijopleiding hebben gevolgd. Of deze voorwaarden ook voor de nieuwe regeling zullen gelden, valt nog niet te zeggen. Daar zal snel meer duidelijkheid over zijn.