Uitspraak voorzitter MBO Raad onjuist: vak van chauffeur bestaat ook over 10 jaar

De sector transport en logistiek zet graag de uitspraken recht van de MBO Raad-voorzitter, vanmorgen in het AD. Ton Heerts zegt dat er een tekort van 10.000 vrachtwagenchauffeurs is en dat het vak over tien jaar niet meer bestaat. Dat klopt niet.

Truck Driver Sitting In Cab
Portrait of a truck driver sitting in cab

​​​Heerts zegt in het Algemeen Dagblad​: ’Tegelijkertijd komt de arbeidsmarkt momenteel tienduizend vrachtwagenchauffeurs tekort, terwijl deze banen volgens de geleerden over tien jaar weg zijn geïnnoveerd. Voor die werknemers moet nu al een plan komen. Gesubsidieerde omscholing is de sociale zekerheid van de toekomst.’

Personeelstekort is kleiner

In de sector transport en logistiek hebben we een personeelstekort, maar het cijfer van 10.000 klopt niet. Het totale tekort is onbekend. Er zijn wel schattingen en die lopen uiteen van 5.000 tot 7.000, maar een precies aantal noemen kan niet. De sector schat in dat er jaarlijks zo’n 3.000 chauffeurs kunnen instromen. Een goedlopende economie zorgt automatisch voor een grote behoefte aan transport: de sector transport en logistiek is een banenmotor. Daarnaast hebben we te maken met een vergrijzinggolf en gaan er de komende jaren meer chauffeurs met pensioen. In deze krappe arbeidsmarkt is instroom van jongeren heel belangrijk. En als de economie zo blijft draaien als hij nu doet, blijft er ook genoeg werk in het transport.

Vak blijft bestaan

Tweede onjuistheid is dat het beroep van vrachtwagenchauffeur weg zou worden geïnnoveerd. Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek: ‘Dit is een hinderlijke uitspraak. Het klopt dat vrachtauto’s technisch zeer ontwikkeld zijn. Maar zelfrijdende onbemande vrachtauto’s zullen voorlopig niet op onze snelwegen rijden. In de werving van jongeren houden we nu al rekening mee dat ze zich makkelijk kunnen aanpassen aan nieuwe technieken. En ook het vak van vrachtwagenchauffeur is zeer veranderd. Waren Nederlandse chauffeurs 30 jaar geleden nog vaak actief met internationale ritten en vaak wekenlang van huis, tegenwoordig is dat anders. Op al deze technische en sociaal-economische ontwikkelingen blijft de sector anticiperen.’