90 miljoen euro voor verbreding Algerabrug

De regio Rotterdam wil de Algerabrug verbreden. Verder kiest de regio voor een oeververbinding naar Feyenoord City, niet naar Krimpenerwaard. TLN is blij met de aanpak van de Algerabrug, maar betreurt het dat er geen verbinding komt naar Krimpenerwaard.

​Gisteravond besloten de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tot deze maatregelen, om de bereikbaarheid in de regio Rotterdam te verbeteren. 

Verbreding of vervanging Algerabrug

De partijen spraken af dat er 90 miljoen euro wordt vrijgemaakt om de Algerabrug aan te pakken. ‘Er komt een bredere brug, met meer rijstroken, zei provinciebestuurder Floor Vermeulen​ gisteren tegen RTV Rijnmond. ‘Of, als dat nodig is, dan kunnen we die brug met die 90 miljoen euro ook vervangen.’ Een goed besluit, vindt TLN. ‘Goed dat de bestuurders in de regio de problemen op het traject van de Algerabrug erkennen en hier ook de portemonnee voor trekken’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘Dit is momenteel het drukste wegvak van Nederland en daar gaat nu dus wat aan gebeuren. Op korte termijn, daar gaan wij vanuit.’ Van de benodigde 90 miljoen euro ligt er al 60 miljoen klaar, de resterende 30 miljoen moet nog op tafel komen. Post: ‘Wij hopen dat het Rijk dat ontbrekende bedrag bijpast.’

‘Verbinding Feyenoord lost problemen A15/A16 niet op’

Over de keuze om geen oeververbinding te realiseren naar de Krimpenerwaard is Post minder te spreken: ‘Heel jammer dat die verbinding naar de Krimpenerwaard er niet komt. Een brug of tunnel tussen Kralingen en Feyenoord City lost ​de problemen bij het weefvak A15/16 niet op. Ook doet dit niks voor de robuustheid van het netwerk. De Krimpenerwaard blijft één ontsluiting houden, wat in geval van calamiteit of versperring van de Algerabrug onwenselijk is.’

TLN pleit​te eerder samen met evofenedex voor de verbinding naar de Krimpenerwaard. Door die oeververbinding zou de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard sterk toenemen en neemt de reisafstand en de reistijd met de auto naar de regio Ridderkerk fors af. Ook zouden er minder snel files ontstaan op de Algerabrug.

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur