Duitsland bouwt 6.000 extra parkeerplaatsen

Verkeersminister Dobrindt (CSU) kondigde vorige week aan in de lopende regeerperiode 6.000 nieuwe parkeerplaatsen voor vrachtauto's te realiseren op de verzorgingsplaatsen langs de Autobahnen.

​In tegenstelling tot Nederland, vergroot Duitsland de capaciteit van de parkeerplaatsen voor vrachtauto's langs het snelwegennet. Verkeersminister Dobrindt (CSU) kondigde vorige week aan in de lopende regeerperiode 6.000 nieuwe parkeerplaatsen voor vrachtauto's te realiseren op de verzorgingsplaatsen langs de Autobahnen. Dobrindt gaf aan dat vorig jaar zo'n 2.000 nieuwe parkeerplaatsen in gebruik zijn genomen. Ongeveer 4.000 staan er gepland voor de komende jaren, waarvan 1.800 in 2015. Hiervoor stelt de minister de Deelstaten tot 2017 rond € 500 mln ter beschikking. Het zwaartepunt van de uitbreidingen ligt in het Sauerland langs der A45, Kraichgau langs de A6, Kassel langs de A7 en Fürholzen langs de A9. Dobrindt vindt de uitbreidingen noodzakelijk om chauffeurs in staat te stellen hun verplichte rust te nemen, maar vooral ook voor verbetering van de verkeersveiligheid. In tegenstelling tot Duitsland, kiest verkeersminister Schultz ervoor om de capaciteit voor vrachtauto's op de Nederlandse verzorgingsplaatsen niet of nauwelijks uit te breiden. In plaats daarvan wil zij de ontwikkeling van private truckparkings langs het onderliggende wegennet stimuleren. Uitbreiding van de capaciteit op de verzorgingsplaatsen zou deze ontwikkeling in de weg zitten. Daarbij wordt vaak naar het voorbeeld van de Duitse 'Autohöffe' gewezen. De plannen van minister Dobrindt maken volgens TLN juist duidelijk dat zowel het uitbreiden van capaciteit op de verzorgingsplaatsen àls de ontwikkeling van private parkings langs het onderliggend wegennet tegelijk mogelijk is.

 

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur