Duitsland: vanaf 25 mei verbod op 45 uur rust in cabine

Vanaf donderdag 25 mei geldt in Duitsland het verbod op het genieten van de normale weekendrust van 45 uur in de cabine.

​TLN vindt deze invoering zorgelijk en bepleit om, onder deze omstandigheden, ook in Nederland de 45 uur rust in de cabine niet meer toe te staan. In België en Frankrijk geldt dit verbod namelijk al en met de invoering in Duitsland verwacht TLN dat, zonder een verbod in Nederland, de parkeeroverlast hier enorm wordt.

In overtreding

De al eerder aangekondigde wet is op 23 mei gepubliceerd en staat (in het Duits) op de website van TLN’s zusterorganisatie BGL. Chauffeurs die gedwongen worden om in de buurt van het voertuig te blijven en te overnachten, zonder dat er een bed ter beschikking is, zijn volgens de nieuwe wet in overtreding. Dit vanuit de gedachte dat chauffeurs op deze wijze niet voldoende kunnen uitrusten. Eventuele boetes gelden zowel voor chauffeurs als werkgevers en bedragen respectievelijk 60 en 180 euro voor elk uur dat de chauffeur niet rust.

Uitstel gevraagd

Voor vervoerders kan de Duitse wetswijziging betekenen dat vervoer van, naar en door Duitsland opnieuw georganiseerd moet worden. TLN adviseert vervoerders dan ook contact op te nemen met de betreffende opdrachtgevers om de eigen situatie nader te bekijken. De Europese wegvervoerorganisatie IRU heeft aan de Duitse transportminister Dobrindt gevraagd de handhaving uit te stellen, zodat de sector zich gedegen kan voorbereiden. De kwestie is tevens aangekaart bij de Duitse vertegenwoordiging in Brussel en de Europese Commissie.

Voorstellen Europese Commissie

Op woensdag 31 mei worden voorstellen vanuit de Europese Commissie verwacht rondom wetgeving in het wegvervoer. Daar zal naar verwachting ook een voorstel bijzitten voor de 45 uur rust in de cabine. TLN houdt u op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Gerelateerde onderwerpen

Rij- en rusttijden; 45 uur weekendrust in cabine; Handhaving en controles buitenland; Arbeidstijd