Forse aanmoedigingspremie voor opleiden vrachtwagenchauffeurs

​In de strijd tegen het nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs hebben werkgeversorganisatie TLN en gezamenlijke partners een subsidieregeling voor ondernemers in het leven geroepen. Het doel is om 1500 nieuwe chauffeurs op te leiden.

chauffeur_cabine6-1

​De subsidie is gericht op vergroting van de groep zogeheten doorstromers en zij-instromers. Er is geld beschikbaar om werkgevers in de transport en logistiek aan te zetten om medewerkers een opleiding tot beroepschauffeur te laten volgen. Ook voor het aantrekken en opleiden van mensen van buiten geldt de subsidieregeling. Voor doorstromers wordt 65 procent van de kosten van het lesgeld vergoed, voor zij-instromers 50 procent.

​Baangarantie

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten de kandidaten voor een chauffeursopleiding een test voor de opleiding met positief gevolg afleggen. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (het samenwerkingsverband van werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector) verzorgt de werving en selectie van deelnemers. Voor doorstromers geldt dat de werkgever verplicht is ze een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan te bieden. Zij-instromers hebben aan het eind van de opleiding een baangarantie van minimaal één jaar en 32 uur per week.

​Campagne

Binnenkort start een publiekscampagne om de subsidieplannen onder de aandacht te brengen van zowel werkgevers als werknemers, ondersteund door de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Werkgevers worden aangemoedigd kandidaten voor de opleidingen aan te melden.

Chauffeurstekort groot knelpunt

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is voor ondernemingen in de transport en logistiek momenteel één van de grootste knelpunten voor verdere groei. Het aantal openstaande vacatures bedraagt enkele duizenden.