Nachtelijke afsluitingen Botlekbrug

De komende weken wordt de Botlekbrug een aantal nachten afgesloten voor het verkeer.

De komende weken wordt de Botlekbrug een aantal nachten afgesloten voor het verkeer. Tijdens de afsluitingen wordt het reguliere verkeer omgeleid via de Botlektunnel. Vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen wordt omgeleid via de Eilandroute. Het gaat meer specifiek om de volgende afsluitingen:

Week 3: in de nacht van woensdag 20/1 (22:00 – 05:00 uur) en de nacht van donderdag 21/1 (22:00 – 05:00 uur) worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de Botlekbrug. De brug is tijdens deze twee nachten in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Tijdens de uitvoering van deze onderhoudswerkzaamheden is er ook een vaarwegstremming van kracht.

Week 5 en 7: in week 5 wordt er op zondagnacht 7 februari onderhoud uitgevoerd aan de Botlekbrug. De Botlekbrug is dan in beide richtingen afgesloten tussen 22:00 – 05:00 uur. In week 7 zijn er ook nachtelijke onderhoudswerkzaamheden in de nachten van 19, 20 en 21 februari. De Botlekbrug is dan ook in beide richtingen afgesloten. 

Week 8: in week 8 wordt er op 24 februari onderhoud uitgevoerd aan de Botlekbrug. De Botlekbrug is dan in beide richtingen afgesloten tussen 22:00 – 05:00 uur. Tevens is er een vaarwegstremming van kracht. In week 8 zijn er ook nachtelijke onderhoudswerkzaamheden in de nachten van 26 en 27 februari.

Standpunt TLN
TLN is niet te spreken over het feit dat naast de vele storingen van de Botlekbrug die zich sinds de openstelling hebben voorgedaan, de brug nu ook nog eens meerdere nachten wordt afgesloten voor onderhoudswerkzaamheden. Met name voor TLN-leden die gevaarlijke stoffen vervoeren die niet door de Botlektunnel mogen, hebben de afsluitingen grote gevolgen. De enige resterende alternatieve route is in veel gevallen meer dan 100 kilometer omrijden. TLN heeft daarom in het verlengde van kamervragen die eind vorig jaar zijn gesteld over de Botlekbrug (link), samen met verladersorganisatie EVO opnieuw bij Rijkswaterstaat aangedrongen op overleg. Daarbij moet wat TLN en EVO betreft een oplossing waarbij het vervoer van gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld in colonne, onder begeleiding en met gepaste snelheid toch door de Botlektunnel mag plaatsvinden, serieus worden onderzocht. (LHe)

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur