Goederenvervoer in coalitieakkoord Zuid-Holland

De nieuwe coalitie van VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks, PvdA en CDA hebben de plannen voor de komende jaren gepresenteerd. In het Zuid-Hollandse coalitieakkoord is aandacht voor het goederenvervoer, bereikbaarheid en schone mobiliteit.

​De nieuwe coalitie erkent dat de bereikbaarheidspositie van Zuid-Holland onder druk staat. Door de economische groei, de bevolkingsgroei en de verstedelijking ontstaat er steeds meer druk op de bestaande infrastructuur. Voor het goederenvervoer over de weg is van belang dat de filedruk op de weg verminderd wordt. TLN vindt het daarom positief dat Zuid-Holland gaat investeren in alle vormen van vervoer. Want als mensen met het openbaar vervoer of de fiets reizen in plaats van de auto, vermindert dat het aantal files en kunnen de vrachtauto’s doorrijden.

Versnelling MIRT-projecten

TLN is te spreken over het feit dat Zuid-Holland wil doorgaan met de aanpak om MIRT-projecten te versnellen. Een voorbeeld is de A20 Nieuwerkerk – Gouwe. Dankzij de inzet van de Zuid-Holland wordt dit knelpunt jaren eerder aangepakt. TLN hoopt dat Zuid-Holland het traject A15 Papendrecht – Gorinchem ook kan versnellen. De A15 is de tweede duurste file voor vrachtverkeer van Nederland en een drager van de Nederlandse economie. Verder blijft Zuid-Holland zich inzetten voor goede achterlandverbindingen in samenwerking met Europese partnerregio’s, zoals Noordrijn-Westfalen.

Afstemming aanleg, beheer en onderhoud

Aanleg, beheer en onderhoud van wegen moeten zo min mogelijk overlast veroorzaken voor de weggebruiker, vindt de nieuwe coalitie. TLN is het hiermee eens en hoopt dat Zuid-Holland in gesprek gaat met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat om de verschillende werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Zuid-Holland staat aan de vooravond van de grootste onderhoudsopgave ooit, die flinke impact gaat hebben op de bereikbaarheid van de regio. Goede afstemming tussen verschillende overheden en het bedrijfsleven is daarom cruciaal.

Schone mobiliteit

De Zuid-Hollandse coalitie spreekt de wens uit om mobiliteit te verduurzamen. TLN ondersteunt deze wens en zet zich daarom in om distributie slimmer en schoner te organiseren, bijvoorbeeld via de Green Deal Zero-Emissie Stadslogistiek. Voor de realisatie van schonere distributie heeft de sector ook de hulp van de provincie nodig. Waar een elektrische personenauto heel snel oplaadt met 50 kilowatt, heeft een (toekomstige) elektrische vrachtauto al snel 300 kilowatt nodig. Dat vergt een forse aanpassing van de elektriciteitsvoorzieningen. TLN leest in het coalitieakkoord dat het elektriciteitssysteem wordt toegerust op de elektriciteitsbehoefte van de toekomst. TLN wil van de provincie weten of hierbij ook rekening wordt gehouden met de toekomstige vraag naar energie-laadinfrastructuur voor vrachtauto’s.

Vrachtwagenparkeren niet in definitieve akkoord

In het concept coalitieakkoord op hoofdlijnen, dat Zuid-Holland eerder dit jaar publiceerde, stond dat vrachtwagenparkeren volle aandacht zou krijgen. In het definitieve coalitieakkoord staat dit niet meer genoemd. TLN gaat hierover graag met Zuid-Holland in gesprek.

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur