Groen licht voor bouw Fehmarnbelttunnel

Het Deense parlement heeft het groene licht gegeven voor de bouw van de 17,6 kilometer lange Fehmarnbelttunnel tussen het Deense eiland Lolland en het Duitse eiland Fehmarn. Aangezien Denemarken alle kosten draagt, is met dat besluit in totaal 7,4 miljard euro aan investeringen vrijgegeven.

Het Deense parlement heeft het groene licht gegeven voor de bouw van de 17,6 kilometer lange Fehmarnbelttunnel tussen het Deense eiland Lolland en het Duitse eiland Fehmarn. Aangezien Denemarken alle kosten draagt, is met dat besluit in totaal 7,4 miljard euro aan investeringen vrijgegeven. De verbinding zal uit een tunnel voor het wegverkeer (2021) en het spoorverkeer (2024) bestaan. Na de voltooiing biedt de Fehmarnbelttunnel de snelste weg- en spoorverbinding tussen Duitsland en Zweden. Wel liggen er vertragingen op de loer. De aanleg stuit namelijk op veel bezwaren van omwonenden in Duitsland. Daarnaast heeft dat land de financiering nog niet rond voor de aansluitende verbindingen. (RO)​

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur