Het gebruik van MijnPKB in andere sectoren

Het persoonlijk keuzebudget (PKB) is sinds 1 januari 2018 ingevoerd in de sector transport en logistiek. Nu de tool een tijdje loopt, is het tijd om een kijkje in de keuken van de buren te nemen!

​​Het PKB betreft een nieuwe manier van omgaan met belonen, namelijk met minder regels en met meer keuzevrijheid. Hoe gaan andere sectoren met het PKB om? We vroegen het Barbara McAlpine van Springer Nature en Ron Veltman van Sanoma.

Even herhalen...

Hoe werkt het PKB ook alweer? Het budget is opgebouwd uit 1) twee van de vier bovenwettelijke vakantiedagen, 2) de extra, boven op de 24 per jaar, vakantiedagen op grond van leeftijd en/of dienstjaren en 3) desgewenst brutoloon. Werknemers kunnen hun PKB-tegoed inzetten voor geld, vrije tijd of scholing (zowel functiegericht als niet-functiegericht). Om dit allemaal makkelijk in gebruik te maken, is de tool 'MijnPKB' ontwikkeld.

De overweging om met MijnPKB te starten, is zowel voor Barbara McAlpine, werkzaam in de uitgeverijbranche, als Ron Veltman, werkzaam in de mediabranche, helder: "Het staat in de cao aangegeven dat we het PKB op een manier moeten aanbieden. Via deze tool kan dat op een makkelijke manier." Toen het PKB gestart net geïntroduceerd werd, waren er wel wat opstartproblemen​. "Dat zat 'm vooral in het aantrekkelijk maken voor de werknemers. We zaten toen ook net in een soort kantelperiode qua werkkostenregeling. De bedoeling was dat dit een mooie, extra arbeidsvoorwaarde zou worden waarin ook fitnessregelingen of dat soort aanvullende zaken aangeboden konden worden. Maar dat was net allemaal gesneuveld. Het heeft geholpen dat we vanaf het begin iets extra erin konden storten, wat normaal gesproken cao-verhoging was. Dit werd nu als budget in het systeem gestort", aldus Barbara. "Het is fijn dat we konden aansluiten bij een werkend systeem dat zich al heeft bewezen. De medewerkers vinden het in gebruik ook prima werken, het is gewoon wennen dat bepaalde zaken nu anders werken dan voorheen", zegt Ron. "Voor ons is het ook een kwestie om het PKB en de voordelen daarvan steeds onder de aandacht te brengen bij de medewerkers."

Geen administratieve rompslomp

Voor de HR-afdeling van Barbara is het werk dat met het gebruik van de tool 'MijnPKB' gepaard gaat, zeker te overzien: "De medewerkers doen veel zelf. En de tool is ook heel makkelijk in gebruik: na één keer uitleggen snappen de meesten het al. Bij ons hoeft de payrollmanager slechts één keer per maand te checken welke zaken er gefiatteerd moeten worden. En dan wordt er gecheckt of dit klopt met wat er op de 'rekening' staat. Dit gaat goed!" Zowel Barbara als Ron zouden andere werkgevers de tool aanbevelen. "Zeker nu het een aantal jaren draait, ben ik er echt blij mee. Als we het nu zouden schrappen, zou ik ontevreden medewerkers aan mijn bureau hebben staan", zo besluit Barbara.​

Meer informatie ove​r 'MijnPKB'

TLN biedt haar leden gratis de tool 'MijnPKB' aan. Werknemers kunnen in deze tool hun PKB-tegoed besteden. Meer weten over de tool 'MijnPKB' en het gebruik daarvan? Bekijk dan de website of neem contact op met de TLN Ledendesk.

Gerelateerde onderwerpen