Invoering blijft staan op 1 april en géén coulance

ViaPass heeft vanochtend op een persconferentie in Brussel aangegeven vast te houden aan de invoering van de kilometerheffing in België per aanstaande vrijdag 1 april 2016. TLN is verbaasd en teleurgesteld over dit besluit.

ViaPass heeft vanochtend op een persconferentie in Brussel aangegeven vast te houden aan de invoering van de kilometerheffing in België per aanstaande vrijdag 1 april 2016. Vanaf klokslag twaalf uur middernacht zal ook gestart worden met de handhaving. Iedereen die op dat moment zonder werkende On Board Unit in België rijdt, loopt het risico op een boete van 1000 euro. 

​TLN is verbaasd en teleurgesteld over dit besluit. Het gaat voorbij aan de vele issues die transportbedrijven op dit moment nog hebben om vandaag en morgen nog een werkende OBU in het voertuig te krijgen. Het door TLN ingestelde 'meldpunt Belgische kilometerheffing' loopt over met klachten. De Customer Service van Satellic is onbereikbaar, wachttijden zijn gemeld tot wel anderhalf uur, vragen van leden worden niet beantwoord en ook reacties per e-mail blijven uit. 

Het grootste issue: veel transportbedrijven wachten nog op aflevering van de OBU's die vaak al weken eerder zijn besteld en betaald. Satellic kondigde afgelopen vrijdag aan dat deze ondernemers die op dat moment nog géén OBU's geleverd hadden gekregen, bij een Service Punt aan de grens met België hun OBU's moesten gaan aanschaffen. Vanochtend bleek echter dat Service Punten aan de grens nú al leeg zijn en de toegezegde mobiele servicepunten in geen velden of wegen te bekennen zijn. Hoe kunnen vervoerders in zo'n situatie voldoen aan de wetgeving die aanstaande vrijdag ingaat? 

Vanochtend komt Satellic wéér met een andere boodschap: Satellic garandeert dat alle OBU's die tijdig besteld zijn, vóór 1 april bij bedrijven worden afgeleverd. Terwijl vanochtend medewerkers van de Customer Service aan leden van TLN vertellen dat levering voor 1 april onmogelijk is. 

De conclusie van TLN is vrij eenvoudig: Satellic is 'out of control' qua logistiek. België is dus niet klaar voor invoering van de kilometerheffing. TLN blijft dan ook aandringen op coulance in de handhaving in de eerste periode na invoering van de kilometerheffing. Veel vervoerders zullen aanstaande vrijdag ondanks tijdige voorbereiding en verwoede inspanningen geen werkende OBU in het voertuig hebben. TLN heeft wederom de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu deelgenoot gemaakt van de zorgen die er zijn. TLN roept haar leden op om het meldpunt Belgische kilometerheffing te blijven opzoeken bij alle issues die er zijn in de voorbereiding op de Belgische kilometerheffing. TLN blijft in direct contact op alle niveaus bij Satellic om alle doorgegeven issues zo snel mogelijk opgelost te krijgen (SB). 

Gerelateerde onderwerpen

Belgische kilometerheffing