Juist gebruik bestuurderskaart onder de loep

Bestuurders van vrachtauto's blijken vaak onderweg te zijn zonder gebruik te maken van een bestuurderskaart. Dit blijkt uit de rijtijdenscans van TLN.

In veel gevallen gaat het om 1 of 2 minuten die nodig zijn om een voertuig te verplaatsen. Maar opvallend vaak wordt er ook langer gereden zonder gebruik te maken van een bestuurderskaart.

Out of scope-functie

In bepaalde situaties mag een vrachtwagenchauffeur zonder bestuurderskaart op pad. Bijvoorbeeld wanneer de kaart verloren, gestolen of defect is. Wel moet hij dan aan de aanvullende eisen voldoen met betrekking tot het maken van printjes. Wanneer activiteiten verricht worden die niet onder de rij- en rusttijdenregeling vallen, moet de out of scope-functie worden ingeschakeld. Rijden zonder kaart of een onjuist gebruik van de out of scope-functie kan hoge boetes opleveren, tot wel 4.400 euro.

Analysepakketten

Tijdens de versnelde training ‘Rij- en rusttijden en digitale tachograaf’ komt de out of scope-functie uitgebreid aan bod, naast een groot aantal andere onderwerpen die in relatie staan met de rij- en rusttijden en digitale tachograaf. Aandacht gaat bijvoorbeeld uit naar analysepakketten met de mogelijkheid een rapport te genereren om te controleren of er wordt gereden zonder bestuurderskaart.

Administratieve controle

De versnelde training is ook bij uitstek geschikt voor bedrijven die een brief van IL&T (gaan) ontvangen voor een administratieve controle en hierop goed voorbereid willen zijn. Er worden bijvoorbeeld tips gegeven omtrent het tijdig analyseren van de gegevens.

Meer informatie

  • Meer informatie over de versnelde training ‘Rij- en rusttijden en digitale tachograaf’ vindt u hier
  • Meer informatie over de TLN Rijtijdenscan is te verkrijgen via TLN: Erik Busser, T 088 4567271, E ebusser@tln.nl

Gerelateerde onderwerpen

Rij- en rusttijden; Tachograaf