Logistieke sector stelt vragen bij veranderende positie luchtvracht op Schiphol

Schiphol voegt de afdeling Cargo samen met de afdeling Aviation Marketing. TLN, evofenedex en ACN gaan ervan uit dat deze samenvoeging geen negatieve gevolgen heeft voor de positie van luchtvracht op Schiphol en vragen daar aandacht voor.

​De drie organisaties vertrouwen erop dat luchtvracht en vrachtvluchten een kernactiviteit van en op de nationale luchthaven blijven. Air Cargo Netherlands (ACN), evofenedex en TLN willen graag met Schiphol in gesprek over de strategie om de vrachtpositie de komende jaren te verstevigen.

Vracht in hart Schiphol

De nieuwe afdeling die hiermee vanaf 31 maart ontstaat, gaat Airlines, Cargo en Passenger Experience heten en wordt geleid door Maaike van der Windt. Met het verdwijnen van de aparte afdeling voor luchtvracht, vertrekt ook Jonas van Stekelenburg, sinds 2015 Head of Cargo bij Schiphol en bestuurslid van ACN. TLN, evofenedex en ACN betreuren het vertrek van Van Stekelenburg: hij had oog voor de gehele luchtvrachtketen en zette zich de laatste jaren bijzonder in voor innovatie op dit gebied. Van Stekelenburg benadrukte bij zijn vertrek zelf nog het belang dat Schiphol hecht aan luchtvracht. ‘Vracht wordt onderdeel van het hart van de airport’, zei hij.

Local rule

Centrale vraag de komende tijd is hoe Schiphol omgaat met de huidige schaarste en de beperkte ruimte voor groei van de luchtvaart in het volgende decennium. Voldoende capaciteit en aandacht voor luchtvracht zijn immers van groot belang voor de Nederlandse economie. TLN, evofenedex en ACN riepen de minister van Infrastructuur en Waterstaat in dit kader op om vóór het begin van het nieuwe zomerseizoen (25 maart) de 'local rule'​ te implementeren, die de positie van vrachtvluchten op Schiphol verbetert.

Gerelateerde onderwerpen

Luchtvrachtlogistiek