‘Maatregelen tegen PFAS- en stikstofcrisis moeten sneller komen’

Politici beloofden bouwers en transporteurs op het Malieveld over een tijdje met maatregelen te komen die de gevolgen van de PFAS- en stikstofcrisis verzachten. Teleurstellend, vindt TLN. Het moet sneller.

​‘Dit land gaat niet op slot’, zeiden ministers en staatssecretarissen op het podium tijdens het protest op het Malieveld, afgelopen woensdag. Toch is TLN teleurgesteld in de ministers en staatssecretarissen. ‘Het land zít al op slot. Wij hebben nú maatregelen nodig’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘Maar uit alles blijkt dat de politiek toch nog afwacht. Dat het nog even gaat duren voordat we concrete maatregelen krijgen die ons de ruimte geven om weer te ondernemen en weer te rijden.’ ​

Werkbare kaders PFAS

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat kondigde al vóór de demonstratie aan dat ze uiterlijk 1 december komt met nieuwe, werkbare kaders rond PFAS​. Van Veldhoven wil  dat het RIVM zo snel mogelijk bepaalt wat een veilige norm is voor het gebruik van grond met PFAS. ‘Goed dat die maatregel er komt, maar een maand is voor veel bedrijven te lang’, zegt Elisabeth Post. ‘We stonden daar niet op het Malieveld om over een maand een oplossing te zien voor het PFAS-probleem. We hebben die oplossing nú nodig. Ik ga ervan uit dat de staatssecretaris sneller wil leveren en dat ze alles op alles zet om dat te bereiken.’ 

Nieuwe drempelwaarden voor stikstof

Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit beloofde voor stikstof ‘drempelwaarden waarmee de meeste bouwprojecten zijn geholpen’. Ze wil kleinere bouwprojecten op gang helpen met snelle en gegarandeerde compensatie voor de stikstofuitstoot. Schouten kon niet zeggen wanneer ze met die maatregelen komt. Dat is niet goed genoeg, vindt Post. ‘We moeten nu echt als de bliksem concrete maatregelen die ons lucht geven. Doordat er de afgelopen maanden veel minder vergunningen zijn verleend voor nieuwe bouwprojecten, krijgt de bouw de komende periode een gigantische dip. En dus ook alle transportbedrijven die voor de bouw rijden. Die achterstand moeten we heel snel inlopen. De minister moet nú leveren.’

Druk erop houden

TLN vertrouwt erop dat de actie van woensdag ministers, staatssecretarissen en Kamerleden heeft wakker geschud. ‘Maar we zijn duidelijk er nog niet’, zegt Post. ‘TLN zal de komende tijd voor en achter de schermen in gesprek gaan met de politiek om die snel tot maatregelen te bewegen. Wij vragen aan leden ons te helpen, door ook druk uit te oefenen op lokale overheden. Ga naar gemeenten, provincies en gemeenten toe, vraag ze om vergunningen. Zo houden we er samen de druk op en zorgen we ervoor dat wij als sector een oplossing krijgen.’

Gerelateerde onderwerpen

Faillissementen; Bouwlogistiek