May moet terug naar Brussel voor nieuwe onderhandelingen

De Europese Unie krijgt wederom bezoek van de Britse premier Theresa May. Zij wil de huidige deal openbreken, Brussel juist niet. Intussen zijn er nog maar 2 maanden te gaan.

​Na 2 weken van gesprekken heeft het Britse Lagerhuis opnieuw gestemd over de terugtrekkingsregeling die ervoor zou moeten zorgen dat het Verenigd Koninkrijk op 29 maart zonder grote problemen uit de Europese Unie kan vertrekken. Dit keer stemde het Britse Lagerhuis over voorstellen van parlementariërs om een oplossing te vinden voor de impasse waarin de Britse politiek verzeild was geraakt na het afwijzen van de deal die May eerder met de Europese Unie had bereikt.

Opnieuw onderhandelen

De Britse regering kwam gisterenmiddag al met het bericht dat zij naar Brussel zou gaan om te proberen opnieuw te onderhandelen over de backstop, een oplossing die in de deal was opgenomen om te voorkomen dat er een harde grens ontstaat tussen Ierland en Noord-Ierland. Een groep parlementariërs had een soortgelijk voorstel ingediend en hierdoor kan May terug naar Brussel met steun van het Britse Lagerhuis.

Niet bereid

Vanuit Brussel is echter al aangegeven dat men niet bereid is de terugtrekkingsregeling open te breken en opnieuw om tafel te gaan zitten met premier May om de backstop te bespreken. Op 14 februari wordt er in het Britse Lagerhuis opnieuw gestemd, mits er een nieuwe heronderhandelde deal met Brussel is. Zo niet, dan blijft de situatie nog langer onzeker en neemt de kans op een vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie zonder goede afspraken alleen maar toe.

Goed voorbereiden

Voor transport- en logistieke ondernemers is het nu meer dan ooit zaak zich goed voor te bereiden op een 'no deal'-Brexit. De tijd dringt, want met het verwerpen van de deal is ook de transitieperiode, waarin werd vastgelegd dat tot eind 2020 alles bij het oude zou blijven, verworpen. TLN raadt iedereen aan de TLN-website goed in de gaten te houden, zich te registreren bij Portbase en zich te melden bij NIWO als VK-vervoerder, om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor de benodigde CEMT-vergunningen.

Gerelateerde onderwerpen

Brexit