Minister ontwijkt prangende vraag: waar moeten chauffeurs slapen?

De minister van I&W heeft vragen van Tweede Kamerfracties CDA en PVV over het verbod op cabinerust niet echt beantwoord.

Truck parking place from above

Vragen over de uitzondering op het verbod en over alternatieven waar chauffeurs kunnen slapen werden door de minister ontweken.

Tijdens het Algemeen Overleg van 22 mei jl. over de Transportraad van 6 juni a.s. hebben de PVV en het CDA vragen gesteld aan de minister naar aanleiding van de brandbrief van TLN, evofenedex, Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. De Kamerleden vroegen de minister of zij in Brussel alsnog bereid was om een uitzondering van de (45 uur) cabinerust op een beveiligde parking te bepleiten. Het verbod maakt onderdeel uit van het door het Europees Parlement (EP) aangenomen Mobility Package.

Waar slapen?

Als u geen uitzondering op het verbod in Brussel wilt bepleiten, hoe wil de minister dan de ontwikkeling van truckparkings stimuleren?, zo wilden de Kamerleden Roy van Aalst (PVV) en Maurits von Martels (CDA) van minister Cora van Nieuwenhuizen weten. En last but not least: waar kan de chauffeur buiten de cabine slapen, terwijl zijn vrachtauto veilig geparkeerd staat?

Minister onduidelijk

De minister gaf geen echt antwoord op deze vragen. Zij memoreerde aan haar afspraken met de Tweede Kamer over de handhaving van het huidige verbod en ging daarbij niet in op de Nederlandse inbreng met betrekking tot het verbod in de nieuwe wetgeving. Het is dan ook onduidelijk hoe die inzet na de zomer wordt, in de onderhandelingen tussen de Europese Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie over de nieuwe wetgeving.

Stagnatie ontwikkeling

De VVD wees terecht op de gunstige ontwikkelingen van het afgelopen anderhalf jaar op het gebied van truckparkings. Zo komen er, mede door de inzet van TLN, 800 parkeerplaatsen voor vrachtauto’s bij. De VVD ging helaas wel voorbij aan het feit dat, nu duidelijk is dat het EP de voorstellen voor de 45 uurs rust in de cabine heeft afgewezen , de verdere ontwikkeling van truckparkings zal stagneren. Dat is waar TLN, de vier provincies, evofenedex en Havenbedrijf Rotterdam zich ernstig zorgen over maken.

Blijven aandringen

De minister heeft ook geen antwoord gegeven op de vraag waar de chauffeurs moeten slapen die op grond van de verwachte wetgeving waarschijnlijk één keer in de 4 weken naar huis zullen moeten terugkeren, maar dan toch nog één rust van 45 uur onderweg kunnen gaan genieten. TLN zal er op aan blijven dringen dat deze vragen alsnog worden beantwoord.