Verbreding A27 Houten-Hooipolder in 2022 van start

Na ruim tien jaar van intensieve lobby, studie en plannenmakerij heeft minister Nieuwenhuizen op 20 december het tracébesluit genomen voor de verbreding van de A27. Een historische beslissing, vinden TLN, evofenedex en VNO-NCW Brabant Zeeland.

​​​​Zelden wordt er zo’n lang stuk autosnelweg verbreed waarbij ook drie grote nieuwe bruggen worden gebouwd en een vierde gerenoveerd. De werkzaamheden starten in 2022. Bedrijven en burgers gaan door deze verbreding veel minder hinder ondervinden van files.

Lang gekoesterde wens

De aanpak van de files op de A27 is een lang gekoesterde wens van het bedrijfsleven. Uit de economische wegwijzer van TLN en evofenedex bleek recent nog dat vrachtverkeer op het traject jaarlijks ruim 25 miljoen euro schade lijdt als gevolg van vertragingen. Door verbreding van de A27 lossen de dagelijkse files op de snelweg op, wat goed is voor de welvaart van heel Nederland. Mogelijk nog belangrijker is dat de verbreding ook de grote overlast van sluipverkeer in de gemeentes langs de A27 oplost. Verkeer dat nu wegen zoekt door deze gemeentes om de files te mijden, zal de A27 gaan gebruiken. Jarenlang is de aanpak van de A27 uitgesteld.

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur