Column Elisabeth Post: 'Morele verplichting'

Voor elke uitgave van het 'Transport en Logistiek'-magazine schrijft Elisabeth Post een column over actuele ontwikkelingen in de sector. Deze keer staat de Brexit centraal.

​'Onlangs schetste de Britse regering de mogelijke gevolgen van een no-deal Brexit. Het betrof een meer dan verontrustend beeld; het gaat vervoerders bijvoorbeeld naar verwachting tot tweeënhalve dag extra kosten om het Kanaal over te steken, mocht het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie zonder afspraken verlaten.

Een waar doemscenario. Daarom ben ik blij te zien dat de Europese Commissie er alles aan doet om binnen de gegeven situatie er het beste van te maken. Zo heeft de Commissie onlangs voorgesteld om de noodverordening voor het wegvervoer op het Verenigd Koninkrijk, die eind dit jaar afloopt, te verlengen tot 31 juli 2020. Hierdoor kunnen vervoerders uit de Europese Unie in ieder geval tot volgend jaar zomer met hun huidige Eurovergunning op het Verenigd Koninkrijk blijven rijden.

Mooi dat de Europese Commissie dit voorstel doet. Tevens zorgt het voor een morele verplichting, vind ik. Immers, als anderen er alles aan doen om de Brexit-overgang voor ons zo soepel mogelijk te laten verlopen, dan moeten wij ook zelf het maximale uit de kast halen om klaar te zijn voor de Brexit en de periode daarna. Bijvoorbeeld door tijdig te registreren bij Portbase. Want deal of geen deal, na de Brexit is het via Portbase voormelden van douanedocumenten bij alle ferryterminals en het merendeel van de shortseaterminals verplicht. Zonder deze voormelding krijgt een vervoerder geen toegang tot de terminal en wordt hij doorverwezen naar de zogenoemde ‘overloopparkeerplaatsen’, met veel (onnodig) tijdverlies tot gevolg.

Recente cijfers laten zien dat zo’n 25 procent van het goederenvolume tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk nog niet is aangemeld bij Portbase. Dat verbaast mij ten zeerste en ik ben er ook wel een beetje bezorgd over, want het dient geen enkel doel om het eerder geschetste doemscenario zelf over ons af te roepen. Meld u dus nu aan bij Portbase – 31 oktober, de dag van de Brexit, is dichterbij dan u denkt.'

Elisabeth Post
Voorzitter TLN

Gerelateerde onderwerpen

Brexit