Platooning is kinderschoenen ontgroeid

In konvooi rijdende vrachtwagens kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de optimale dienstverlening die de logistieke sector voorstaat, vinden Dirk Jan de Bruijn (Rijkswaterstaat) en Arthur van Dijk (toenmalig TLN).

'Een absolute mijlpaal.’ Zo betitelt Dirk Jan de Bruijn, programmadirecteur truckplatooning bij Rijkswaterstaat, de praktijkproef met in konvooi rijdende vrachtwagens die in oktober plaatsvond tijdens de Experience Week Connected Transport.

In konvooi

Over een periode van 5 dagen reden vrachtwagens in konvooi op drie corridors in totaal 250 ritten. Elke corridor kende zijn eigen ladingsoort. Op de corridor Tilburg-Venlo-Antwerpen ging het om goederen voor de retail, op de corridor Aalsmeer-Duitse grens werden bloemen vervoerd en op de corridor Maasvlakte-Rotterdam-Dordrecht reden de vrachtwagens met containers.

Bestaand ketenproces

‘Het bijzondere aan deze praktijkproef is dat deze niet losstond van de praktijk, maar juist onderdeel uitmaakte van een bestaand logistiek ketenproces, met een strakke planning en time slots voor de levering’, zo licht De Bruijn zijn kwalificatie toe.

 

  • Verder lezen? Hier vind je het volledige artikel zoals dat eerder is verschenen in 'Nederland Logistiek', het relatiemagazine van TLN dat elk kwartaal verschijnt​

Gerelateerde onderwerpen

Logistiek en Supply chain