‘Procedure ontheffing exceptioneel transport versimpelen’

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) wil de procedure voor afgifte van vergunningen voor exceptioneel transport binnen de Europese Unie vereenvoudigen.

Tevens pleit ze voor Europese corridors die voor zwaardere transporten toegankelijk zijn. Ze heeft hierover onlangs schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie.

Bureaucratische rompslomp

Nagtegaal maakt zich grote zorgen over de toekomst van het exceptioneel transport in Europa. ‘Momenteel zien we dat het exceptioneel transport, wanneer meerdere landen worden aangedaan, te maken heeft met een doolhof aan vergunningen en bureaucratische rompslomp. Dat is niet alleen onnodig, maar kost de sector ook nog eens veel geld. Een bijkomend probleem is dat steeds meer lidstaten hun eigen infrastructuur voor dit type transport niet vertrouwen en het dientengevolge nog moeilijker maken om met een exceptioneel transport door Europa te reizen.’

Windturbine

Binnen de Europese Unie wordt op dit moment druk onderhandeld over het zogenoemde CEF-programma, dat als doel heeft zware militaire voertuigen gemakkelijk door Europa te laten bewegen. Hiervoor moeten delen van de Europese infrastructuur worden verstevigd, zoals bruggen of bepaalde overgangen. Nagtegaal ziet graag dat vervoerders in het exceptioneel transport ook van dit programma gaan profiteren. ‘Als een tank er kan rijden, dan moet dat voor een vrachtwagen met een windturbine volgens mij ook mogelijk zijn.’

De Europarlementarier heeft inmiddels ook vragen gesteld aan de Commissie over deze kwestie. ‘Zodat we eindelijk vaart kunnen maken en vervoerders in het exceptioneel transport zich in het vervolg veel gemakkelijker door Europa kunnen verplaatsen.’

Blij

TLN-deelmarktsecretaris Exceptioneel transport Ambro Smit is blij met de actie van Caroline Nagtegaal. ‘De problemen zijn bekend. Er is geen sector waarbij de regels voor voertuigen en ontheffingen zo verschillend zijn als in het exceptioneel transport. Ieder land heeft zijn eigen regels en houdt daar halsstarrig aan vast. Vanuit ESTA, de Europese koepelorganisatie voor mobiele kranen en exceptioneel vervoer, streven we naar meer harmonisatie, maar dat is een moeizaam traject.’

Een steeds groter probleem worden ook de levertijden, aldus Smit. ‘In Duitsland moet je bijna 8 weken wachten op een ontheffing. Door de slechte staat van bruggen en andere infrastructuur mag je hier op veel wegen niet eens meer rijden met een exceptioneel transport. Het is dan ook goed dat hierover vragen zijn gesteld. Laten we hopen dat de Commissie hiermee nu aan de slag gaat.’ ​

Gerelateerde onderwerpen

Regeldruk