Regionale aanpak parkeren Rotterdam

Elf gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam hebben plannen waarmee men de overlast die wordt ervaren van foutief en onveilig parkerende vrachtautochauffeurs wil gaan aanpakken.

​​​​​​​Het betreft de gemeenten Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Lansingerland, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westland. TLN heeft vanmiddag zelf een persbericht verstuurd over het nieuwe beleid. U vindt het persbericht hier op de site van TLN.

Kort samengevat is parkeren in de openbare ruimte binnen de bebouwde kom niet meer toegestaan, behalve op daartoe aangewezen locaties. Parkeren buiten de vakken op verzorgingsplaatsen langs de snelweg is ook niet meer toegestaan. Vanaf 1 juni as. wordt hier actief op gehandhaafd. De hoogte van de bekeuring is minimaal € 90,-.

Er is een folder ontwikkeld met meer informatie over het nieuwe beleid en alternatieve parkeerlocaties. De folde​r kunt u hier downloaden. Een overzicht van de truckparkings van het Havenbedrijf Rotterdam staat op de website van het Havenbedrijf.

Heeft het nieuwe parkeerbeleid gevolgen voor uw bedrijfsvoering? Laat het ons weten! U kunt contact opnemen met regionaal beleidsadviseur Leander Hepp, tel. 088 456 74 58 of lhepp@tln.nl​.

Achtergrondinformatie

In 2012 heeft het Havenbedrijf Rotterdam vanwege overlast van parkerende vrachtautochauffeurs en het langdurig stallen van voertuigdelen in de openbare ruimte het parkeerbeleid drastisch gewijzigd. In de Rotterdamse haven is overnachten in de openbare ruimte niet meer toegestaan en kan overdag alleen nog kort worden geparkeerd op truckparkings van het Havenbedrijf of speciaal aangewezen blauwe zones.

Overnachten kan tegen een geringe vergoeding op een van de truckparkings. Er is ook een aantal voorzieningen gerealiseerd voor het stallen van voertuigdelen (trailers). Gratis overnachten was daardoor in feite alleen nog maar mogelijk op verzorgingsplaatsen langs de snelweg.

Omdat die verzorgingsplaatsen in de omgeving van Rotterdam 's avonds en in het weekend vaak vol staan, week een aantal (met name Oost-Europese) chauffeurs dat niet wil/kan betalen voor een beveiligde parking voor het maken van de nacht- en weekendrust uit naar omliggende gemeenten.Die gemeenten ervaren hiervan op een aantal locaties overlast en hebben het nieuwe beleid ontwikkeld om de overlast tegen te gaan. De genoemde elf gemeenten hebben daartoe een uniforme Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opgesteld en er staat een regionaal BOA-team klaar om te gaan handhaven.

Gelijktijdig wordt via monitoring bijgehouden wie er waar parkeert, welke overlast dat veroorzaakt en wat de gevolgen zijn van het nieuwe beleid. (LHe)

Gerelateerde onderwerpen

Planning en infrastructuur; Parkeerplaatsen