Bedrijfsleven: ‘Rijk en regio, kies voor oeververbinding Krimpenerwaard’

TLN en ​evofenedex roepen het Rijk en de regio Rotterdam op te kiezen voor een extra oeververbinding naar de Krimpenerwaard.

Alleen deze optie voor een nieuwe verbinding ontlast de Van Brienenoordbrug en verbetert de bereikbaarheid van de Zuid-Hollandse gemeente.

In november 2018 reserveerde het Rijk en de regio Rotterdam bijna 500 miljoen euro voor een extra oeververbinding. Nu ligt de keuze voor of de oeververbinding naar Feyenoord City (Oost-variant) of naar de Krimpenerwaard (Oost-Oost variant) gaat. Het bedrijfsleven heeft een duidelijke voorkeur voor de variant richting de Krimpenerwaard.

Bereikbaarheid Krimpenerwaard neemt sterk toe

Door een extra oeververbinding neemt de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard sterk toe en neemt de reisafstand en de reistijd met de auto naar de regio Ridderkerk fors af. Ook neemt de reistijd naar de regio Capelle aan den IJssel af doordat er minder files ontstaan op de Algerabrug, momenteel het drukste wegvak van Nederland. Het verkeer staat regelmatig muurvast op deze brug. Dit zorgt voor een verlate levering van goederen en is schadelijk voor handels- en productiebedrijven en de logistieke sector. In de toekomst neemt het verkeer aanzienlijk toe, waardoor de bereikbaarheid verder onder druk komt te staan. Ook heeft de regio nu maar één ontsluiting. Een nieuwe oeververbinding lost de problemen op de Algerabrug op en zorgt voor een robuuster netwerk, bijvoorbeeld in geval van calamiteit of een ongeval. De aanleg van de Feyenoord City-verbinding heeft geen positieve effecten op het verkeer in de Algeracorridor.

Van Brienenoordbrug (A16) wordt ontlast

De oeververbinding naar de Krimpenerwaard zorgt ook voor een afname van het verkeer op de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam. De A16 bij Rotterdam staat nu al in de top-20 van duurste files van Nederland, blijkt uit onderzoek van TLN en evofenedex. Daarnaast is het een van de grootste knelpunten in de toekomst. Ook ontlast een verbinding naar de Krimpenerwaard het knelpunt A15/A16. De nieuwe oeververbinding naar de Krimpenerwaard is daarom van groot belang voor het bedrijfsleven.

Binnenvaart ook voorstander van verbinding naar Krimpenerwaard

De voorkeur van de binnenvaart gaat ook uit naar de aanleg van een oeververbinding bij de Krimpenerwaard. Met deze verbinding varen schepen zonder hinder en vertraging door. De oeververbinding ‘Oost’ bij Feyenoord-City beperkt de manoeuvreerruimte van een schip om de bocht in de Nieuwe Maas te kunnen nemen en levert dus hinder op voor de binnenvaart. Bovendien regelt de belangrijke Acte van Mannheim dat vaartuigen door geschikte openingen vrij en zonder belemmering onder bruggen kunnen doorvaren. Ook draagt hinder voor de binnenvaart op deze vaarweg niet bij aan de duurzaamheidsambities die het rijk heeft om de filevorming op de wegen tegen te gaan.

Verbinding Krimpenerwaard is vele malen goedkoper

Volgens de berekeningen uit het onderzoek ‘Resultatennota pre-verkenningsfase MIRT – Oeververbindingen regio Rotterdam’ is een verbinding naar de Krimpenerwaard vele malen goedkoper dan een verbinding bij Feyenoord City. Zo kost een brug met 2x2 rijstroken bij de Krimpenerwaard ongeveer 433 miljoen euro en een brug bij Feyenoord City 449 miljoen euro. De geschatte kosten voor het openbaar vervoer komen bij de verbinding ‘Oost-Oost’ uit op zo’n 25 miljoen euro. Voor de ondergrondse metroverbinding bij Feyenoord City wordt het kostenplaatje geschat op 2,1 miljard euro en daar komt de OV-verbinding van 150 miljoen tussen het Zuidplein en de Kralingse Zoom bovenop. Ook zijn er nog andere kostenposten. De kosten voor het vergroten van de capaciteit op de Algerabrug (2x2), de N210 en de Rijnsingel kost circa 120 miljoen euro. Dat maakt de verbinding bij de Krimpenerwaard velen malen goedkoper.

Foto: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur