Stand van zaken naderend faillissement Hanjin Shipping

In de media is veel te lezen over het naderend faillissement van Hanjin Shipping. Dit is met recht een uitzonderlijke situatie te noemen.

​De eerste zorg van TLN/FENEX was gericht op de praktische situatie met betrekking tot afhandeling van containers door ECT. ​Een faillissement van deze proporties kwam in de containerlijnvaart niet eerder voor. Sommigen noemen dit faillissement dan ook al de ‘Lehman Brothers’ van de maritieme industrie. Doordat het faillissement zo uitzonderlijk is, is het erg lastig in te schatten wat er precies gaat gebeuren. TLN/FENEX zet toch een aantal zaken op een rijtje. 

Hanjin schepen op zee

Zoals bekend varen nog een groot aantal (+/- 35) containerschepen van Hanjin rond op zee. Het is nog niet geheel duidelijk wat hier mee gaat gebeuren. Dit kan per schip verschillen. De website van Hanjin geeft een goed overzicht van deze schepen en hun locatie en status.

Hanjin Harmony

De Hanjin Harmony heeft lange tijd voor de golf van Biskaje gelegen en zou oorspronkelijk ook de haven van Rotterdam aandoen. Bekend is geworden dat dit schip deze week koers heeft gezet richting de Noordzee. Het lijkt erop dat dit schip allereest de haven van Hamburg zal aandoen. Het Havenbedrijf Rotterdam probeert met alle betrokken partijen afspraken te maken die ertoe leiden dat dit schip ook Rotterdam aandoet.

Gevolgen faillissement Hanjin

De  gevolgen van het naderend faillissement van Hanjin zijn enorm. Op korte termijn is het belangrijkste gevolg dat onduidelijk is wat gaat gebeuren met de lading die nog op zee is. Op langere termijn kan dit faillissement impact hebben op (o.a.) de marktcondities in de lijnvaart en de alliantievorming. SeaIntel heeft een analyse opgesteld over de impact van een faillissement van Hanjin. 

Voor alle partijen zijn zoals reeds aangegeven de gevolgen van het faillissement van Hanjin nog niet te overzien. Zodra meer bekend is, zal TLN/FENEX hierover communiceren.​​

Gerelateerde onderwerpen

Zeehavenlogistiek