TLN blij met intentie kabinet

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is zeer verheugd met de berichtgeving dat het kabinet de intentie heeft om miljarden extra te investeren in nieuwe verkeersprojecten voor weg, spoor en water.

TLN pleit namelijk al lange tijd voor een voortzetting en verlenging van het Infrastructuurfonds om daarmee de investeringen in infrastructuur voor de langere termijn op peil te houden. De bereikbaarheid in Nederland en de bereikbaarheid van ons economisch achterland is gebaat bij een robuust netwerk van water, weg en spoor. Dit versterkt economische groei en ontwikkeling. Het kabinet lijkt met het signaal de wens van TLN te omarmen.

Investeren noodzakelijk

In de berichtgeving komt naar voren dat het kabinet een aantal infrastructurele knelpunten naar voren wil halen. Onder andere de A20 en A8-A9. Dit klinkt voor TLN als muziek in de oren. Deze en andere knelpunten staan al jaren in de Economische Wegwijzer van TLN (i.s.m. TNO en verladersorganisatie EVO). De A20 en A8-A9 zijn inderdaad trajecten die dringend toe zijn aan een opwaardering. Maar ook de A1 in het Gooi, de A67 en de A15 zijn toe aan verbreding.

Daarnaast vraagt TLN al langere tijd aandacht voor projecten die zijn opgenomen in het MIRT, maar door de bezuinigingen van de afgelopen jaren zijn deze naar achter geschoven, zoals de A27 Houten-Hooipolder en knooppunt Hoevelaken A28/A1. Naast gerichte investeringen in fysieke infrastructuur is het ook van belang om te investeren in onze digitale infrastructuur. Voor het behoud van de logistieke toppositie van ons land moeten we vorm geven aan een stevig netwerk in combinatie met een geavanceerde digitale snelweg.

TLN bereid om mee te denken

TLN wacht met belangstelling een eventueel definitief akkoord van het kabinet af. Een coalitie van 25 partijen, waaronder TLN, met belangen op de weg, het spoor, mainports en vaarwegen, stond klaar om een beroep te doen op het kabinet om de komende periode veel meer in infrastructuur te investeren. TLN is positief over de intentie van het kabinet en is uiteraard bereid om mee te denken over definitieve invulling tot behoud van de logistieke toppositie van Nederland.​​ (RR)

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur