TLN vraagt uitstel invoeringsdatum

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft na aanhoudende signalen en klachten van leden besloten om uitstel aan te vragen voor de invoering van de Belgische kilometerheffing.

​​Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft na aanhoudende signalen en klachten van leden besloten om uitstel aan te vragen voor de invoering van de Belgische kilometerheffing. Over exact een maand voeren de drie Gewesten van België de kilometerheffing in voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Op grond van ervaringen en signalen van de leden van TLN heeft de transportorganisatie er géén vertrouwen in dat alle benodigde voorbereidingen voor een probleemloze invoering op 1 april aanstaande zijn afgerond. TLN voorzitter Artur van Dijk heeft een brief gestuurd naar de administrateur-generaal van ViaPass, dhr. J. Schoups. Een overzicht van de problemen die hij in zijn brief aankaart: ​

  • De levertijd van de OBU's loopt op. Diverse leden die ofwel rechtstreeks ofwel via een aanbieder van toldiensten kastjes aanvragen, hebben aangegeven dat Satellic op dit moment onvoldoende kastjes op voorraad heeft en de levertijd ervan oploopt tot enkele weken;
  • ​De OBU is instabiel. Leden geven aan dat de OBU's om de haverklap op rood springen, dan weer handmatig aangezet moeten worden om vervolgens wéér uit te vallen. Ook komt het vaak voor dat de 'teller' van de tolkosten niet doorloopt. Dit wordt straks een probleem, want veel kleine vervoerders willen graag meteen na afloop van een rit een factuur sturen waarop de tolkosten apart staan vermeld. Satellic geeft aan dat dit met softwareupdates verholpen moet worden, maar het resultaat daarvan blijft momenteel achterwege;
  • Het inbouwen van de kastjes lukt niet op tijd. Het gros van de vervoerders zal niet de sigarettenaansteker willen gebruiken, maar de OBU willen inbouwen op de vaste stroomvoorziening van de auto. Satellic levert uitsluitend het kastje en verwijst voor inbouw naar VDO of Phelect. Laatstgenoemde leverancier lijkt de vraag naar kabelkits niet aan te kunnen, waardoor levertijden oplopen en ondernemers in de problemen dreigen te komen; 
  • De OBU schakelt niet automatisch in na inbouw. Satellic heeft verzekerd dat de OBU automatisch inschakelt als het kastje is aangesloten op de vaste stroomvoorziening. Dat werkt niet en vereist software-updates. Het resultaat hiervan blijft momenteel achterwege; 
  • De plaatsbepaling in de OBU gaat mis. Het kastje heeft volgens onze leden vaak moeite om te bepalen waar de auto exact rijdt. Vooral als wegen dicht bij elkaar liggen. Dit is funest voor een goede werking van het systeem. Zeker in Brussel, waar álle wegen onderdeel vormen van het tolnetwerk. Dit leidt straks tot verkeerde berekening van de tolkosten; 
  • Haperende dienstverlening vanuit de Customer Support van Satellic. Het callcenter in Maastricht staat in mijn optiek zwaar onder druk. Wachttijden van twintig tot dertig minuten zijn volgens onze leden niet uitzonderlijk. Zij geven bovendien aan dat antwoorden via de mail vaak van bedroevende kwaliteit qua begrijpelijkheid en juistheid zijn. Het komt zelfs voor dat antwoorden worden gegeven die afwijkend zijn van informatie op de website van Satellic. Aangezien op dit moment nog geen 25 procent van de Nederlandse auto's is geregistreerd, is dit een reëel risico voor de tijdige registratie van het wagenpark; 
  • De registratie van de eurocategorie voor landbouwvoertuigen en motorrijtuigen met beperkte snelheid. Deze voertuigen hebben simpelweg geen eurocategorie. De beschikbare conversietool werkt niet, waardoor vervoerders in de grensstreek hun registratie niet tijdig kunnen afronden. Er is nog geen oplossing beschikbaar. 

TLN heeft zich neergelegd bij de invoering van een kilometerheffing voor vrachtverkeer in België. Echter, transportbedrijven dienen dan wél de benodigde acties voor registratie van hun wagenpark en voorbereiding van de voertuigen tijdig af kunnen ronden. Dat is momenteel niet het geval en TLN heeft niet het vertrouwen dat dit voor 1 april 2016 is opgelost. Vandaar het klemmende verzoek om uitstel (SB). 

Gerelateerde onderwerpen

Belgische kilometerheffing