Uitbreiding LZV wegennetwerk in Duitsland. Wat verandert er?

​De uitbreiding van het LZV-wegennetwerk staat in een conceptwijziging van de Duitse LZV Verordening. Deze zal naar verwachting nog deze maand gepubliceerd worden en dan tegelijk in werking treden.

​​​​​​​​​​De komende wijziging is ook goed nieuws voor vervoerders die met een trekker-oplegger-middenasser samenstelling willen rijden. Deze LZV-configuratie was tot het einde van dit jaar toegestaan. Op basis van aanvullende rijtesten is nu besloten om deze configuratie ook een permanente toelating te geven. Andere wijzigingen betreffen de technische eisen die aan LZV’s worden gesteld. Deze worden op een aantal punten iets versoepeld.

Waar moet aan voldaan worden?

Een Nederlandse LZV zal niet zomaar voldoen aan de Duitse eisen. De verschillen voor wat betreft zaken als draaicirkel, aanwezigheid van remschijven rondom en bepaalde veiligheidssystemen die op het voertuig aanwezig moeten zijn, blijven namelijk bestaan. Om ermee in Duitsland te mogen rijden, is een goedkeuring van een Duitse keuringsinstantie (TÜV, Dekra) vereist. Daarnaast is het maximum gewicht voor LZV’s in Duitsland beperkt tot 40 ton respectievelijk 44 ton voor intermodaal vervoer.  

​Neem contact op

Uiteraard is TLN het aanspreekpunt voor meer informatie en kan TLN ondernemers bijstaan bij het doorlopen van de procedure om met een LZV Duitsland te betreden. Meer informatie of vragen? Stuur een bericht naar: asmit@tln.nl

Lees ook ​het artikel: Autowegen Noordrijn-Westfalen open voor LZV's​

Gerelateerde onderwerpen

Ecocombi / LZV