Uitstel handhaving noodzakelijk

Vandaag start België met de kilometerheffing voor vrachtwagens. Organisatorisch is het een puinhoop. De verantwoordelijke Belgische instanties ViaPass en Satellic hebben hun zaken bij lange na niet op orde. Nederlandse transporteurs ondervinden grote leverings- en technische problemen met de tolkastjes.

Vandaag start België met de kilometerheffing voor vrachtwagens. Organisatorisch is het een puinhoop. De verantwoordelijke Belgische instanties ViaPass en Satellic hebben hun zaken bij lange na niet op orde. Nederlandse transporteurs ondervinden grote leverings- en technische problemen met de tolkastjes.

Het is voor een groot aantal vervoerders onmogelijk om op tijd aan hun verplichtingen te voldoen. TLN heeft eerder aangeven te vrezen voor een puinhoop. Helaas is dit zwarte scenario nu realiteit: niet werkende kastjes, niet geleverde kastjes en lege uitgiftepunten. Transportbedrijven dreigen op te draaien voor boetes, doordat het systeem overtredingen wel gaat registreren. 

Nederlandse transportbedrijven proberen zich al maanden grondig voor te bereiden op de invoering van de kilometerheffing in België. Zo moeten onder andere alle vrachtauto’s die naar of door België rijden voorzien worden van een speciaal tolkastje gekoppeld aan kenteken. Voor een transportondernemer een enorme organisatie. Een kleine selectie van problemen die bij het speciale TLN meldpunt zijn binnengekomen:

· oplopende levertijd van bestelde tolkastjes, bedrijven die al drie weken wachten en nog niets hebben ontvangen
· lege uitgiftepunten aan de grensovergangen, vervoerders staan met lege handen.
· tolkastjes die uitvallen tijdens het rijden of na levering ‘onbruikbaar’ zijn
· het geregistreerde gewicht van auto’s klopt regelmatig niet, dit heeft invloed op het bedrag dat bedrijven aan tol moeten betalen
· plaatsbepaling van de tolkastjes verloopt niet foutloos
· wachttijden bij telefonische helpdesks van Viapass en Satellic lopen op tot 2,5 uur.

TLN heeft deze en andere problemen al talloze malen aangekaart bij de Belgische overheid. Helaas blijft men volharden en volhouden dat er geen problemen zijn met de werking en levering van de systemen en kastjes. Inmiddels hebben ook transportorganisaties in België, Frankrijk, Duitsland en de Europese koepelorganisatie IRU opgeroepen tot uitstel totdat alle problemen zijn opgelost. Dat is destijds ook gebeurd met de Maut, de Duitse kilometerheffing. TLN heeft haar hartekreet inmiddels aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu overgebracht. 

Gezien de chaotische toestanden roept TLN de Belgische instanties dan ook nogmaals op om de handhaving van de tolheffing tot nader order uit te stellen. Het is onbehoorlijk dat goedwillende transportondernemers opdraaien voor de gevolgen van wanprestaties door organisaties die in opdracht werken van de Belgische overheden. Mochten de Belgische instanties doof blijven voor deze noodsignalen, dan bekijkt TLN de mogelijkheden om juridische stappen te ondernemen. Gezien de enorme lijst aan klachten is TLN vol vertrouwen dat een Belgische rechter de instanties wel tot inkeer zal brengen. (RR)

Gerelateerde onderwerpen

Tol en kilometerheffing buitenland