Vertraging verbinding A13-A16 miljoenenstrop

Als de nieuwe verbinding tussen de A13 en A16 niet snel tot stand komt, blijft het knelpunt een miljoenenstrop voor Rotterdam.

Hier waarschuwen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO voor. De organisaties willen dan ook dat de Rotterdamse gemeenteraad de verbinding snel goedkeurt.

Vorige week uitte een deel van de gemeenteraad kritiek op de plannen van het college van burgemeester en wethouders. Hiermee dreigt de verbinding tussen de A13 en A16, na jaren van onderzoek, opnieuw dure vertraging op te lopen.

 

Miljoenenstrop

Er staat bijna dagelijks file op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein. Omdat weggebruikers die files proberen te omzeilen, slibben ook lokale wegen dicht. TLN en EVO berekenden vorig jaar dat de economische schade van de vertragingen op de A13 tussen Ypenburg en Kleinpolderplein jaarlijks maar liefst zeven miljoen euro bedraagt. Op de A20 tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein kostten de files zes miljoen euro. De regio Rotterdam kent de duurste files van Nederland. De totale directe schade van files in deze regio bedraagt meer dan veertig miljoen euro – geen enkele andere regio scoort zó hoog.

Verbinding

Met een rechtstreekse verbinding tussen de A13 en A16 rijdt het verkeer op de A13 en A20 volgens TLN en EVO straks vlotter door en is er meer rust op lokale wegen. Niet alleen is Rotterdam dan dus beter bereikbaar, ook de leefbaarheid van de omwonenden van de rijkswegen verbetert. De bedrijfslevenorganisaties willen daarom dat de Rotterdamse politiek nu doorpakt en de knelpunten op de A13 en de A20 wegneemt.

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur