ViaPass en Satellic informeren TLN

​Op 1 oktober 2015 zijn de uitvoeringsorganisaties van de Belgische kilometerheffing (ViaPass en Satellic) gestart met het registreren van bedrijven en voertuigen en het uitleveren van de On Board Units die nodig zijn om vanaf 1 april 2016 de kilometerheffing in België te kunnen betalen. TLN is gisteren in Brussel uitgebreid door deze organisaties geïnformeerd over de uitvoeringsaspecten van de Belgische kilometerheffing.

​Op 1 oktober 2015 zijn de uitvoeringsorganisaties van de Belgische kilometerheffing (ViaPass en Satellic) gestart met het registreren van bedrijven en voertuigen en het uitleveren van de On Board Units die nodig zijn om vanaf 1 april 2016 de kilometerheffing in België te kunnen betalen. TLN is gisteren in Brussel uitgebreid door deze organisaties geïnformeerd over de uitvoeringsaspecten van de Belgische kilometerheffing.  Satellic heeft een zeer uitgebreide website gelanceerd met daarop alle informatie die vervoerders nodig hebben om zich goed voor te bereiden. Deze is te raadplegen via www.satellic.be. De belangrijkste relevante informatie en enkele adviezen zal TLN binnenkort ook beschikbaar stellen via een speciale pagina op de website van TLN. De belangrijkste zaken melden we alvast in dit nieuwsbericht.

​​Vanaf 1 april 2016 moeten alle vrachtauto's van meer dan 3,5 ton een werkende On Board Unit (OBU) op het voertuig hebben in België. De OBU is uitsluitend verplicht als het trekkend motorvoertuig een maximum toegelaten massa (MTM) heeft van meer dan 3,5 ton. Het maximaal toegelaten totaalgewicht op grond van het kentekenbewijs van de combinatie/slepen bepaalt vervolgens in welke categorie u uw voertuig dient te registreren: 3.5 tot 12 ton, 12 tot 32 ton of méér dan 32 ton; 

- De OBU is verplicht op zowel tolplichtige als niet-tolplichtige wegen en dient te allen tijde ingeschakeld te zijn. Dit betekent dat ook ondernemers die in de dagelijkse praktijk uitsluitend gebruik maken van niet-tolplichtige wegen, al hun vrachtauto's van werkende OBU's dienen te voorzien. TLN heeft samen met haar Belgische zusterorganisaties getracht om deze in onze ogen onterechte eis ongedaan te maken, helaas zonder succes; 

- De OBU is wel gratis. U betaalt uitsluitend een borg van €135 die u terugkrijgt als u de OBU na gebruik in goede staat weer inlevert. 

- De OBU hoeft niet te worden ingebouwd. U plaatst hem met zuignappen achter de voorruit van de auto en plugt de stekker in de sigarettenaansteker. Indien u de voorkeur geeft aan het aansluiten van de OBU op het elektriciteitsnet van de auto, is het mogelijk om de OBU in te laten bouwen. U hoeft daarvoor niet naar een geselecteerde installateur, maar TLN adviseert haar leden wél om dit te laten verzorgen door de dealer van uw voertuig(en) of een bevoegde persoon vertrouwd met elektrische installaties; 

- U kunt vanaf heden uw bedrijf en uw voertuigen reeds registreren voor de Belgische kilometerheffing. Dit kan via het Road User Portal op www.satellic.be. Indien u twijfelt aan het gewicht van uw voertuig, staat op deze website een uitgebreide handleiding om dit aan de hand van verschillende generaties kentekenbewijzen te achterhalen. U kunt in het portal ook reeds OBU's bestellen en een datum afspreken waarop ze bij uw bedrijf worden bezorgd. Dit kan tot uiterlijk half maart 2016. Zo heeft u nog voldoende tijd om de OBU's aan uw portal te koppelen en in uw auto's te plaatsen.

- Betaling van de Belgische kilometerheffing kan op twee manieren: pre-paid en post-paid. Pre-paid betalen kan via het Road User Portal met creditcard en de meeste tankpassen. U kunt ook cash opwaarderen via een servicepunt in België of aan de grens. Betalen achteraf kan ook via creditcard en uw tankpas. Op aandringen van onder andere TLN onderzoekt Satellic op dit moment de betalingsmogelijkheid via automatische incasso. Op https://www.satellic.be/nl-BE/abouttoll/payment staan de verschillende wijzen van betalen nader omschreven en staat tevens een overzicht van de tankpassen die kunnen worden gebruikt. 

- Verschillende (tankpas)maatschappijen bieden uitgebreide dienstverlening aan hun klanten rondom het registreren van voertuigen, het bestellen van de OBU's en het betalen van de kilometerheffing in België. Informeert u eens bij uw (tankpas)maatschappij naar hun aanbod; 

- OBU's zijn ruim voor 1 april 2016 ook te koop via automaten op servicepunten in België en op verschillende plaatsen langs de landsgrenzen. Voor bedrijven die slechts een enkele keer in België komen, kan het handig zijn om aan de grens een OBU te kopen, de heffing pre-paid te betalen en na het uitrijden van België de OBU weer bij een servicepunt in te leveren; 

- De boetes voor het rijden zonder werkende OBU is fors: €1000. Een chauffeur heeft na staandehouding drie uur de tijd om alsnog een OBU aan te schaffen en vanaf dat moment de kilometerheffing te gaan betalen. Wordt hij ná drie uur wederom aangehouden, ontvangt hij wederom een boete van €1000. Er zit geen limiet op het aantal boetes. 

Op 22 oktober aanstaande zullen ViaPass en Satellic de leden van TLN uitgebreid informeren op de themasessie 'Internationaal' tijdens de BedrijfsautoRAI in Amsterdam. De bijeenkomst start om 14.00 en is om 16.00 weer afgelopen. Registreren kan via Aanmelden BedrijfsautoRAI. (SB) 


Gerelateerde onderwerpen

Tol en kilometerheffing buitenland