Wijzigingen inhaalverboden vrachtwagens

Rijkswaterstaat past het inhaalverbod voor vrachtwagens op verschillende trajecten aan. Op sommige stukken weg komt er een inhaalverbod voor vrachtwagens bij, op andere delen wordt een bestaand verbod juist opgeheven.

​​De wijzigingen in de inhaalverboden gaan in op 1 januari 2020. Met de wijzigingen stijgt het aantal kilometers met een inhaalverbod voor vrachtwagens van 867 naar 947 kilometer. 

Alleen op wegen met twee rijstroken

TLN heeft het idee dat Rijkswaterstaat goed heeft gekeken waar een inhaalverbod nuttig is en waar niet. Het inhaalverbod geldt bovendien alleen voor wegen met maar twee rijstroken. En zodra zo’n weg wordt verbreed, vervalt het verbod ook. Wanneer het juist té druk is op een weg, kan het inhaalverbod ook vervallen, volgens het nieuwe beleid van Rijkswaterstaat. Op zulke erg drukke wegen kan een inhaalverbod voor vrachtauto’s namelijk zorgen voor colonnevorming: dat alle vrachtauto’s in een lange rij achter elkaar rijden. Dat maakt in- en uitvoegen voor het overige verkeer erg lastig.

Liefst dynamisch inhaalverbod

Het liefst heeft TLN trouwens een ‘dynamisch inhaalverbod’, waarbij het verbod alleen bij een bepaalde drukte geldt. Maar om dat op veel plekken in te voeren zouden er veel extra matrixborden moeten worden geïnstalleerd langs de Nederlandse wegen en dat is erg duur.

Klik op onderstaande kaart om te zien waar de inhaalverboden vanaf 1 januari 2020 zijn.
inhaalverbod vrachtverkeer vanaf 2020.png


Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur