Volgens de OESO (internationale Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) behoort onze infrastructuur tot één van de beste in de wereld. Deze positie staat onder druk omdat de meeste bruggen, sluizen en tunnels uit de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw komen en daarom op korte termijn aan renovatie toe zijn. Uitval en storingen zorgen voor files en omleidingen. Het vrachtverkeer lijdt jaarlijks een schade van 1,5 miljard euro door vertragingen op het hoofdwegennet.
Om de internationale en regionale concurrentiepositie van de Nederlandse transportsector te behouden moeten steden, havens en belangrijk logistiek vastgoed goed bereikbaar blijven. Om ervoor te zorgen dat de bereikbaarheid gewaarborgd wordt, is interprovinciale afstemming de sleutel voor de grote onderhoudsopgave. Provincies hebben daarnaast de uitdaging om samen met andere overheidslagen en transportondernemingen samen te werken om ons land en de regio bereikbaar te houden. TLN roept de provincie daarom ook op om meer middelen ter beschikking te stellen die nodig zijn om de bestaande provinciale infrastructuur veilig en bereikbaar te houden.
Onze volledige inbreng voor de Provinciale Statenverkiezingen vind je hier.