Nieuwsblog

Hier volg je het laatste nieuws over onze sector.

Filter op actuele onderwerpen

Bedrag verblijfskosten eigen rijders 2024 vastgesteld

De belastingdienst heeft onlangs het bedrag voor de verblijfskosten eigen rijders van 2024 vastgesteld. Transportondernemers die meerdaagse of op meer dagen internationale ritten maken, mogen € 48,00 per gereden dag van de winst aftrekken als verblijfskosten.

Lees meer

Subsidiepot AanZET alweer leeg

Sinds de openstelling van de subsidieregeling AanZET op 26 maart hebben zoveel ondernemers een aanvraag ingediend dat de pot alweer leeg is. De website van RVO maakt duidelijk dat er inmiddels voor 46,5 miljoen euro subsidie is aangevraagd. Het budget voor dit jaar bedraagt 45 miljoen euro. Voorgaande jaren was het budget na een dag al uitgeput, dit jaar heeft het dus een dag langer geduurd. Dat heeft zeker ook te maken met de aanpassing van de regeling die vanaf dit jaar slechts één aanvraag voor een e-truck per dag inhoudt. Gebruikelijk vallen er nog wel aanvragen af waardoor het in ieder geval vandaag nog mogelijk is om ondanks de budgetoverschrijding een subsidieaanvraag in te dienen. Dien dus zeker nog je aanvraag in zolang dat op de website van RVO nog mogelijk is!

Lees meer

Geen verlenging voor plug-in hybride vrachtauto’s in zero-emissiezones

Met het Klimaatakkoord van 2019 is afgesproken dat plug-in hybride vrachtauto’s (PHEV) tot 1 januari 2030 toegang hebben tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek. Dat geldt in tegenstelling tot dieseltrucks dus ook voor nieuwe PHEV’s die na de instelling van de zero-emissiezones (ZE-zones) op de weg komen, mits de voertuigen in de ZE-zone aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden. Daar staat tegenover dat de periode tot 2030 te kort is voor de normale afschrijving van een vrachtauto.

Lees meer

Uitstel OSNMA authenticatie smart tacho 2

De huidige smart tacho 2 is een volledig goedgekeurde tachograaf maar bevat nog niet de OSNMA authenticatie die het had moeten krijgen. TLN publiceerde hier eerder al over. De verwachting van de Europese Commissie was dat OSNMA eind maart 2024 operationeel zou zijn, maar nu geeft zij aan dit niet eerder zal zijn dan eind juni 2024.

Lees meer

Lees nu het KTO Magazine 2024

Vanaf nu is de vierde editie van het KTO Magazine 2024 online te lezen. In het magazine lees je herkenbare verhalen waaraan meerdere KTO’ers hun bijdrage hebben geleverd. Verhalen over werkgeverschap, de samenwerking tussen ‘groot’ en ‘klein’ van nu en in de toekomst en de voorbereiding op de veelbesproken Europese CSRD-richtlijn.

Lees meer

Oplossingen voor afsluiting Maastunnel door hoge vrachtwagens

De slagbomen van de Maastunnel gaan zo’n 2500 keer per jaar dicht omdat er een ‘te hoge’ vrachtwagen voor staat. De tunnel heropende in 2019 na een jarenlang renovatie. Sindsdien wordt de tunnel zo’n tien keer per dag afgesloten. De gemeente Rotterdam vindt het tijd voor een onderzoek naar de oorzaak van het hoge aantal afsluitingen. RTV Rijnmond zette diverse oplossingsmogelijkheden op een rij en legde deze onder meer voor aan TLN.

Lees meer

Kotra Logistics: Voorop in Digitalisatie met de eCMR van TransFollow

Kotra Logistics, een marktleider op het gebied van transport, opslag en handling van verse en diepgevroren levensmiddelen, maakt al sinds 2022 gebruik van de eCMR van TransFollow. Met de eCMR zetten zij sindsdien belangrijke stappen op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. Op jaarbasis verwerkt Kotra Logistics inmiddels zo’n 350.000 digitale vrachtbrieven (eCMR’s) en waren zij in korte tijd overgestapt van papier naar digitaal.

Lees meer

Van keukentafel tot eigen lijndiensten

Wat krijg je als je twee broers aan de keukentafel van hun ouderlijk huis zet? Een groupage transportbedrijf! Oké, zo ging het niet helemaal, maar die keukentafel was wel de plek waar John Opstal in 2016 samen met zijn broers en vader de eerste zaadjes plantte voor een eigen bedrijf. Inmiddels heeft Opstal Transporten eigen lijndiensten naar onder meer de internationale groothandelsmarkt van Rungis in Frankrijk.

Lees meer

Grotere lengte voor LZV met aerodynamische cabine

Langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s) met een aerodynamische cabine mogen binnenkort langer zijn dan reguliere LZV’s. Na een lange lobby van de transportsector hebben RDW, politie en Prorail ingestemd met een extra lengte van 50 cm. De nieuwe voorschriften zullen na goedkeuring van de wegbeheerders in werking treden.

Lees meer

‘Sluiting Julianakanaal komt onverwacht’

‘De mededeling dat het Julianakanaal acht maanden dichtgaat, komt onverwacht’, stellen TLN, VNO-NCW en Koninklijke Binnenvaart Nederland in een gezamenlijke reactie op het nieuws dat het belangrijke vervoersknooppunt vanaf oktober dit jaar, dichtgaat vanwege onderhoud en het afmaken van het verbreden en het verdiepen van het kanaal. Dit bericht is breed overgenomen door de media.

Lees meer

Oudere bakwagens voorlopig nog welkom in zero-emissiezones

Op initiatief van de grotere gemeenten is besloten dat Euro-VI bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 én emissieklasse Euro VI een ontheffing krijgen voor de zero-emissiezones tot 1 januari 2028. Hierdoor kunnen deze oudere bakwagens voorlopig dus nog gebruikt worden in de aanstaande zero emissiezones.  

Lees meer

Succesvolle KTO-dag verbindt groot en klein

Nederland draaiend houden: het lukt alleen met logistiek. Transportondernemers weten dat. Daarbij kunnen grote en kleine bedrijven elkaar uitstekend aanvullen. Die boodschap klonk herhaaldelijk tijdens de KTO-dag op zaterdag 16 maart. Op het programma stonden bezoeken aan Van Mossel, het grootste autobedrijf van de Benelux, en de logistieke onderneming Kivits Drunen, allebei in Waalwijk. Het ging onder meer over ondernemerschap, goed inspelen op ontwikkelingen, ketenintegratie en het belang van samenwerking. Met een rondgang door een automuseum als kers op de taart.

Lees meer

Meer dan een bedrijfsnaam op het shirt

Het sponsoren van een sportploeg is anno 2024 niet meer weg te denken. Ook veel bedrijven in de logistieke sector kiezen ervoor om zich te verbinden aan een sportploeg. Koninklijke LV Logistics werd in 2021 logistiek partner van wielerploeg dsm-firmenich PostNL. Hoe ziet deze samenwerking er in de praktijk uit en wat levert het op?

Lees meer

Europees Parlement akkoord over herziening maten en gewichten richtlijn

Op dinsdag 12 maart heeft het Europees Parlement ingestemd met een voorstel tot herziening van de maten en gewichten richtlijn. Eerder had de transportcommissie van het parlement hier al een positief besluit over genomen. Transport en Logistiek Nederland is blij met het akkoord en ziet het vervolgtraject met spanning tegemoet.

Lees meer

Architectuur van logistiek vastgoed

Steeds vaker worden nieuwe distributiecentra ontwikkeld op terreinen die voorheen een andere bestemming hadden. Er is minder nieuwe, niet eerder gebruikte grond beschikbaar. In de logistieke vastgoedsector groeit de aandacht voor zogeheten brownfield-projecten. Het ontwerpen van nieuwe panden vereist dan speciale aandacht en creatieve oplossingen. De ruimte is beperkt en vaak zijn er verouderde bestemmingsplannen. Samen met twee specialisten bekijken we dit onderwerp vanuit het perspectief van architectuur.

Lees meer

‘Nieuw stuk A15 niet voor 2033 klaar’

‘Als TLN zijn we teleurgesteld over het uitstel van het doortrekken van de A15. Het is in onze optiek een essentieel project dat zorgt dat files afnemen maar ook dat goederenvervoer veel efficiënter verloopt.’ Dat vertelde Jörgen Groeneveld-Janssen, eigenaar van ddstrucking bv en bestuurslid van TLN tijdens de talkshow Week van Gelderland van Omroep Gelderland. Hij verwacht dat het nieuwe stuk weg er op zijn vroegst pas in 2033 is.

Lees meer

‘Truckers staan niet voor de lol op de vluchtstrook’

Met de groei van het internationale goederenvervoer wordt het vinden van een geschikte plek om te parkeren voor vrachtwagenchauffeurs steeds lastiger. Soms voelen ze zich zelfs genoodzaakt hun vrachtwagen op de vluchtstrook te plaatsen, zo schrijft BN De stem. TLN vertelt in het artikel over de lobby die de organisatie al jaren voert voor meer truckparkeerplaatsen.

Lees meer

Achter de schermen bij ‘Veilig op Weg! Blijf uit de dodehoek’

TLN bezoekt elk jaar 180 basisscholen met haar campagne ‘Veilig op Weg’ om les te geven aan kinderen uit groep 7 en 8. Samen met Veilig Verkeer Nederland heeft TLN het lesprogramma ontwikkeld om de verkeersveiligheid onder jongeren te vergroten. Maar hoe ziet de les er achter de schermen uit? De HUB-redactie keek mee tijdens een schoolbezoek in Berkel en Rodenrijs.

Lees meer

TLN spreekt in tijdens behandeling Ruimtelijk Voorstel Zuid-Holland

Gisteren werd in de Provinciale Staten van Zuid-Holland het Ruimtelijk Voorstel van de provincie behandeld. Transport en Logistiek Nederland heeft in de Statenvergadering opgeroepen om voldoende ruimte beschikbaar te houden voor duurzame en efficiënte logistiek. TLN, maar ook andere brancheorganisaties, maken zich zorgen om het ‘dichtregelen’ van de ruimte voor werken in het Ruimtelijk Voorstel.

Lees meer

Van het Suezkanaal tot aan het ABN AMRO toernooi: logistiek is overal!

Uiteenlopende oorzaken zorgen voor druk op deze belangrijke vaarroutes. In HUB 2 spreken we met Bart Kuipers, senior-onderzoeker haveneconomie van Erasmus UPT over de onrust op de wereldoceanen. Ook hebben we een interessant artikel over de sponsoring van de wielerploeg dsm-firmenich PostNL door Royal LV Logistics. Hoe ziet deze samenwerking er in de praktijk uit en wat levert het op? Om dan toch in de sportwereld te blijven, hebben we in deze HUB ook een mooi interview met Alastair Carr, manager events bij Rotterdam Ahoy, over het logistieke spel van het grootste tennistoernooi van Nederland. Maar ook naast de reguliere uitgave van HUB hebben we dit keer ook een special ketensamenwerking. Kortom, het is weer een goed gevuld blad!

Lees meer

Ministerie moet stikstofcompensatie ViA15 beter onderbouwen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet beter onderbouwen of de extra stikstofuitstoot die er komt als de A15 wordt doorgetrokken vanaf knooppunt Ressen naar de A12 Duiven en Zevenaar voldoende kan worden gecompenseerd. Dat heeft de Raad van State bepaald. ‘We hopen dat het ministerie de nodige onderbouwing alsnog snel op orde heeft’, zegt Arjanne Stoffelsen-Van de Brug, voorzitter van het regiobestuur Oost van TLN.

Lees meer

Internetconsultatie Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur van start

Onlangs ging de internetconsultatie van start voor een nieuwe subsidieregeling voor laadinfrastructuur: de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven. Met deze internetconsultatie kunnen belanghebbenden en belangstellenden reageren op deze nieuwe regeling. Dit kan tot en met 31 maart. De voorgenomen regeling betaalt aan ondernemers een deel van de kosten voor de aanschaf en plaatsing van laadpalen op hun eigen terrein, bijvoorbeeld op een distributiecentrum of een bedrijventerrein. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van de onderneming en het vermogen van de laadpaal. Mkb-ondernemingen krijgen 40% van de kosten vergoed, grote bedrijven 20%.

Lees meer

Transport en Logistiek Nederland omarmt digitaliseringsscan

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Logistics Community Brabant (LCB) gaan samen aan de slag om de digitaliseringsgraad bij Nederlandse transportbedrijven te verhogen. Dit gaan zij doen aan de hand van de digitaliseringsscan; een tool die bedrijven inzicht geeft in hun digitaliseringsstatus. Onlangs ondertekenden Stephanie Wagenaar (TLN) en Daan Quaars (LCB) de overeenkomst.

Lees meer

EU stelt nieuwe emissienormen voor voertuigen (Euro-7)

De Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de zogenoemde Euro 7-normen, die de huidige Euro 6-normen met limieten voor niet-CO2-uitstoot van auto’s, bestelwagens en vrachtwagens moeten opvolgen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden.

Lees meer

Week van de AfvalHelden 2024 van start!

AfvalHelden van Veolia Papier Recycling Nederland gaven maandagochtend 4 maart in Utrecht het startschot van de Week van de AfvalHelden 2024. Dit deden zij samen met bestuurders van NVRD, Transport en Logistiek Nederland en Vereniging Afvalbedrijven, de initiatiefnemers van de week. Van 4 tot en met 10 maart zetten we in Nederland alle 30.000 medewerkers in de reiniging, inzameling, transport, recycling en verwerking in het zonnetje. Zij houden Nederland dagelijks schoon, leefbaar en afvalvrij, en zorgen ervoor dat ons afval wordt omgezet in nieuwe grondstoffen en energie.

Lees meer

Stap in de goede richting voor het C-rijbewijs dossier

Het Europees Parlement sprak deze week de wil uit om via de nieuwe 4e Rijbewijsrichtlijn zwaardere elektrische bestelauto’s te laten besturen door chauffeurs met een B-rijbewijs. Volgens de door het Parlement aangenomen positie mag een bestuurder twee jaar na het halen van zijn/haar B-rijbewijs een elektrisch aangedreven voertuig tot 4.250 kg besturen. TLN is blij dat er, naast de nationale wens vanuit de Tweede Kamer, nu ook vanuit Brussel wordt aangedrongen op deze regels.

Lees meer

Sector in cijfers door automatische CBS-koppeling

De vervoersenquête van het CBS is je vast en zeker niet onbekend. Alle Europese landen moeten data verzamelen vanwege economische doeleinden en om inzicht te krijgen in het weggebruik, CO₂-uitstoot en duurzaamheid. Het CBS voert deze wettelijke taak uit voor Nederland. Transportbedrijf Millenaar & van Schaik hoeft deze enquête niet meer in te vullen dankzij een eenvoudige koppeling waardoor data automatisch met het CBS worden gedeeld. En dat levert niet alleen tijdwinst op.

Lees meer

Pilot met aangepaste toelatingseisen LZV-examen

Beroepschauffeurs mogen binnenkort wellicht eerder hun certificaat halen voor het mogen besturen van lange zware voertuigen (LZV). Het versoepelen van de toelatingseis voor dit examen kan zorgen voor een hogere instroom van LZV-chauffeurs en eraan bijdragen om het personeelstekort in de branche te verminderen. In overleg met partners in de sector Transport en Logistiek start het CBR met een pilot om dit te testen.

Lees meer

IRU wil compensatie van EU voor schade boerenprotesten

De Europese Unie moet onderzoeken of transportbedrijven die schade hebben opgelopen door de boerenprotesten in heel Europa gecompenseerd kunnen worden. Dat vindt de IRU, de Europese brancheorganisatie voor wegtransport. Tijdens de boerenprotesten zijn vele logistieke ketens ernstig verstoord doordat er belangrijke routes werden geblokkeerd.

Lees meer

‘Elektrificeren is nodig in de transportsector, maar een uitdaging’ 

Verduurzamen in de transport- en logistiekbranche kan Rob Aarse van TLN niet snel genoeg gaan. Hij vertelt hierover in een artikel op de website van VNO/NCW. Hij praat over de stappen die de komende jaren nog genomen moeten worden, zeker met de komst van de zero-emissiezones in tientallen binnensteden vanaf 2025. Eén belangrijke stap is versterking van het stroomnet op diverse plaatsen.  

Lees meer

Brussel akkoord over update Trans-Europees vervoersnetwerk

Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de herziening van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T). De belangrijkste Nederlandse steden en verkeersaders liggen op het netwerk. TLN is tevreden met de strengere eisen rond laad- en tankinfastructuur en beveiligde parkeerplaatsen op het netwerk.

Lees meer

‘Omrijden kan alleen via de Beneluxtunnel’

Wat gebeurt er als de Van Brienenoordbrug door uitstel van de renovatie op den duur (tijdelijk) wordt afgesloten voor exceptioneel vervoer of vervoer van gevaarlijke stoffen? Het AD Rotterdams Dagblad besteedt hier aandacht aan en laat TLN aan het woord. TLN legt uit dat ADR-transporteurs dan enorm moeten omrijden en dat dit flink in de papieren kan lopen.

Lees meer

Opeens zat Lennart naast zijn vader op kantoor

‘Ik wilde na mijn studie economisch recht bij een beleggingsmaatschappij werken.’ Het liep net even anders. Met zijn broer Jeffrey en zijn vader Leendert-Jan (63) vormt Lennart van ‘t Kruis (29) de directie van Van ’t Kruis Bulk Logistics in Nieuwveen. Een paar jaar geleden moest het bedrijf inkrimpen, nu is het gezonder dan ooit. ‘Dit jaar vieren we ons honderdjarig bestaan.’

Lees meer

Samen investeren in ontwikkeling logistiek vastgoed

TLN wil dat gemeenten en provincies samen nadenken en werken aan de ontwikkeling van duurzaam en hoogkwalitatief logistiek vastgoed. We werpen een blik op dit thema vanuit de hoek van ruimtelijke ordening. Hoe werken gemeenten en provincies op lokaal niveau samen en integreren ze logistieke centra binnen hun grenzen en mogelijkheden. De gemeenten Waalwijk en Venlo en de provincie Overijssel delen hun ervaringen.

Lees meer
Ga naar het nieuwsarchief voor oudere berichten