3 rijstroken N18 goed door doorstroming

Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en VNO-NCW Midden steunen het streven om de N18 tussen Varsseveld en Groenlo te verbreden naar een driestrooksweg, waarbij de middelste rijstrook - afwisselend - gebruikt kan worden om in te halen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en VNO-NCW Midden steunen het streven om de N18 tussen Varsseveld en Groenlo te verbreden naar een driestrooksweg, waarbij de middelste rijstrook - afwisselend - gebruikt kan worden om in te halen. De acht gemeenten in de Achterhoek hebben vorige week aangegeven dat zij deze mogelijkheid willen onderzoeken. De reden is dat de weg tussen Varsseveld en Groenlo na de realisatie van de huidige plannen een flessenhals dreigt te worden.

Positief over huidige plannen N18

Volgens de huidige plannen wordt de N18 bij Varsseveld verbreed naar 2x2 rijstroken, en de weg tussen Groenlo en Enschede wordt deels voorzien van 2x1 rijstrook en deels van 2x2 rijstroken met ongelijkvloerse kruisingen. Het besluit dat nodig is om deze plannen te kunnen uitvoeren werd vorige week door de Raad van State onherroepelijk verklaard. Genoemde organisaties zijn verheugd dat na jaren van onderzoek en planvorming Rijkswaterstaat nu eindelijk kan beginnen met de aanbesteding en de voorbereidende werkzaamheden.

Groene golf voor doorgaand verkeer

Zolang tussen Varsseveld en Groenlo op de kruispunten verkeerslichten staan, is het stimuleren van een vlotte doorstroming van het doorgaande verkeer door middel van een groene golf gewenst. Voor het vrachtverkeer kan "Tovergroen" hierbij helpen. Dit is een systeem waarbij een vrachtauto  wordt gedetecteerd bij het naderen van een verkeerslicht. Vervolgens krijgt de chauffeur een seintje dat het verkeerslicht voor hem groen zal blijven

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur