A28 tussen Utrecht en Amersfoort klaar

Rijkswaterstaat (RWS) heeft gisteren de nieuwe spits- en weefstroken op de A28 tussen Leusden en Amersfoort in beide richtingen in gebruik genomen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dit een belangrijke ontwikkeling.

Rijkswaterstaat (RWS) heeft gisteren de nieuwe spits- en weefstroken op de A28 tussen Leusden en Amersfoort in beide richtingen in gebruik genomen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dit een belangrijke ontwikkeling. In 2012 stond dit knooppunt op de eerste plek van de Economische Wegwijzer van TLN en EVO, de lijst met de duurste files voor het goederenvervoer in Nederland.

De schade door de vertragingen bedroeg circa 14,2 miljoen euro. Volgens TLN en EVO zal de doorstroming op de A28 dankzij deze wegaanpassing sterk verbeteren en de regio beter bereikbaar worden.

Doorstroming
TLN en EVO stellen dat de openstelling van de nieuwe rijstroken naast een betere doorstroming op de A28 ook voor minder sluipverkeer op het onderliggend wegennet rondom Amersfoort zal zorgen. Tussen Utrecht en Amersfoort stond het verkeer vaak vast.

Verzorgingsplaats
Ondanks verzoeken van TLN en EVO bleek het helaas niet mogelijk om tussen Utrecht en Amersfoort aan de A28 een verzorgingsplaats aan te leggen. TLN en EVO vinden dit onverstandig omdat uit onderzoek is gebleken dat er op deze route, in samenhang met omliggende snelwegen en verzorgingsplaatsen, een tekort van ongeveer 100 parkeerplaatsen voor vrachtauto's bestaat. Op het traject wordt nog regelmatig op de vluchtstrook of in de berm door vrachtauto's geparkeerd om aan de verplichte rusttijden te kunnen voldoen.

Knooppunt Hoevelaken
Na de openstelling van de A28 richt RWS zich in de regio op de aanpak van het knooppunt Hoevelaken. De A1 tussen Bunschoten en Barneveld en de A28 tussen Nijkerk en Leusden worden verbreed. Ook het knooppunt zelf wordt aangepast. TLN en EVO benadrukken dat het van groot belang is dat dit grote project niet verder wordt vertraagd. Ondanks is namelijk besloten het project met twee jaren te uit te stellen. De aanvang van de werkzaamheden staan nu gepland in 2019. Hierdoor schuift ook de voorgenomen reparatie van de aansluiting Hoevelaken voor het verkeer van en naar Amsterdam op. De afrit Hoevelaken is namelijk in het kader van de aanpassing van de A28 voor dit verkeer en het verkeer vanuit Zwolle komen te vervallen. TLN en EVO hebben sterk aangedrongen op deze reparatie. (FL) 

 

 

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur