Actieplan problemen verstekelingen

De transportsector wordt ernstig geraakt door problemen met verstekelingen in Calais in Frankrijk. Transporteurs lijden tienduizenden euro's schade aan voertuigen, ladingen, vertragingen en onterechte boetes door illegale immigranten die als verstekeling aan boord van vrachtauto's proberen te komen.

De transportsector wordt ernstig geraakt door problemen met verstekelingen in Calais in Frankrijk. Transporteurs lijden tienduizenden euro's schade aan voertuigen, ladingen, vertragingen en onterechte boetes door illegale immigranten die als verstekeling aan boord van vrachtauto's proberen te komen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) presenteert nu een actieplan met praktijkgerichte oplossingen om de problemen op te lossen. Dit 10 puntenplan is opgesteld op basis van een enquête en interviews onder TLN leden. Doel van de maatregelen is veilig transport van en naar Engeland.

Het 10 puntenplan wordt door TLN aangeboden aan staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid & Justitie en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz heeft al aangegeven de zorgen van de transportsector te delen. Wij gaan ervan uit dat de minister de problematiek ter sprake brengt bij het overleg met transportministers in Luxemburg later deze week.

TLN Voorzitter Arthur van Dijk: "Transportondernemers betalen nu de rekening voor falend Europees beleid. We zien schrikbarende en gevaarlijke toestanden op toegangswegen bij Calais. Het wordt tijd dat de Franse autoriteiten echte maatregelen nemen om de veiligheid van transporteurs te garanderen. Uiteindelijk is het een Europees probleem, dat ook Europees moet worden aangepakt".

De 10 punten uit het actieplan van TLN:

  1. Invoering van 100%-controles in zeehavens met afvaarten richting Engeland
  2. Schuld niet langer automatisch afwentelen op transporteurs en chauffeurs, wat nu wel het geval is
  3. Routes van en naar Calais monitoren en beveiligen
  4. Extra beveiliging, extra rijstroken, extra hekken moeten prioriteit krijgen
  5. Capaciteitsvergroting voor arriverende vrachtauto's op terminals in Calais
  6. Eurotunnel moet vlottere doorloop realiseren, met langere treinen voor vrachtauto's
  7. Kosten door verplichte overheidseisen komen niet (alleen) voor rekening van de transporteur
  8. Transporteurs moeten per direct een wettige (erkende) 'Calais-toeslag' kunnen invoeren
  9. Tarieven moeten aan havenlocaties gerelateerd kunnen worden
  10. Er moet een speciale Engeland verzekering komen

De ondernemersorganisatie beseft dat de stroom van illegale immigranten in Europa niet op korte termijn zal zijn opgelost. Ondernemers en hun werknemers nemen hun verantwoordelijkheid en mogen daarbij wél rekenen op veilige omstandigheden. Het herstellen en handhaven van de openbare orde en veiligheid is een verantwoordelijkheid van autoriteiten.

Gerelateerde onderwerpen

Verstekelingen