Benelux opent grenzen LZV

​De Benelux Unie heeft gisteren een besluit aangenomen dat proeven met grensoverschrijdend vervoer van LZV's binnen de Benelux mogelijk maakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het besluit, omdat de weg nu open ligt voor een grote praktijkproef met LZV's tussen Nederland en België.

​De Benelux Unie heeft gisteren een besluit aangenomen dat proeven met grensoverschrijdend vervoer van LZV's binnen de Benelux mogelijk maakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het besluit, omdat de weg nu open ligt voor een grote praktijkproef met LZV's tussen Nederland en België.

TLN lobbyt al vele jaren om grensoverschrijdend vervoer met LZV's toe te staan. In juni van dit jaar heeft een delegatie van 10 Nederlandse, Belgische en Luxemburgse parlementariërs een bezoek gebracht aan transportbedrijf GVT Versteijnen in Tilburg. Tijdens het werkbezoek stonden de Nederlandse ervaringen met de LZV centraal.

TLN gaat nu, samen met de Belgische zusterorganisaties en de ministeries, werken aan een pakket voorwaarden voor een grote praktijkproef tussen Nederland en België. De verwachting is dat deze in 2017 kan starten. Vanuit de sector wordt daar reikhalzend naar uitgekeken.

LZV's of ecocombi's zijn langere vrachtauto's met een maximale lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton. Met deze voertuigen kan het wegtransport veel milieuvriendelijker en efficiënter worden uitgevoerd. In Nederland zijn inmiddels zo'n 1.500 LZV's in gebruik. Binnen de EU-regelgeving is het gebruik van de LZV  niet duidelijk geregeld. Veel landen staan het daarom niet toe. Met het besluit laat de Benelux Unie zien open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en brengt zij de ambitie om te functioneren als proeftuin voor Europa in praktijk. De Benelux landen en de Belgische Gewesten mogen zelf bepalen of ze aan de proef willen meedoen. Luxemburg heeft aangegeven voorlopig geen LZV's toe te staan.

Gerelateerde onderwerpen

Ecocombi / LZV