Conjunctuurbericht eerste kwartaal 2014

Ondanks toenemende volumes blijft de financiële positie van de sector Transport en Logistiek kwetsbaar. Dat concludeert Transport en Logistiek Nederland (TLN) op basis van haar conjunctuurenquête over het eerste kwartaal van 2014. Bedrijvigheid en omzet zijn wederom gestegen, maar winst blijft achter. In ditzelfde plaatje beweegt de vrachtprijs nauwelijks en blijft op een laag niveau hangen. Een directe oorzaak waardoor er geen tot weinig winst wordt gemaakt. TLN ziet het ondernemersvertrouwen toenemen, maar benadrukt dat veel bedrijven binnen de sector financieel nog te zwak zijn om een kostenverhoging te kunnen overleven.

Zoetermeer, 15 mei 2014

Conjunctuurbericht eerste kwartaal 2014

Sector Transport en Logistiek blijft financieel kwetsbaar

Herstel volumes, bedrijvigheid en omzet leidt nog niet tot verbetering financiën

Ondanks toenemende volumes blijft de financiële positie van de sector Transport en Logistiek kwetsbaar. Dat concludeert Transport en Logistiek Nederland (TLN) op basis van haar conjunctuurenquête over het eerste kwartaal van 2014. Bedrijvigheid en omzet zijn wederom gestegen, maar winst blijft achter. In ditzelfde plaatje beweegt de vrachtprijs nauwelijks en blijft op een laag niveau hangen. Een directe oorzaak waardoor er geen tot weinig winst wordt gemaakt. TLN ziet het ondernemersvertrouwen toenemen, maar benadrukt dat veel bedrijven binnen de sector financieel nog te zwak zijn om een kostenverhoging te kunnen overleven.

De sector Transport en Logistiek blijft zich langzaam verder herstellen. Het toenemend aantal opdrachten en hogere bedrijvigheid zorgen voor steeds meer ondernemersvertrouwen in de transportsector. Het ondernemersvertrouwen is dan ook naar het hoogste punt in drie jaar tijd gestegen.


Vrachtprijs herstelt niet
De vrachtprijs doet niet mee met alle betere resultaten en blijft sinds het uitbreken van de crisis in het voorjaar van 2008 op een laag niveau hangen. Vooral kleine en middelgrote ondernemers hebben hier last van en zien hun financiële positie nauwelijks verbeteren. Vóór de crisis vonden in een eerste kwartaal meestal prijscorrecties plaats. Toentertijd maakte gemiddeld 80% in een eerste kwartaal melding van gestegen prijzen. En nu is dat slechts 30%. Dat terwijl de kosten bijna permanent stijgen. TLN vertrouwt erop dat de groei van de sector verder doorzet, maar blijft onderstrepen dat nieuwe kostenstijgingen dit herstel zullen ondermijnen.

Winst blijft achter

In lijn met de achterblijvende vrachtprijzen, is het ook het winstniveau een zorgenkindje. Hoewel het winstniveau in het 1e kwartaal stijgt, blijft deze achterlopen op de stijging van het niveau van bedrijvigheid en van de omzet. Circa 1/3 van alle ondernemers meldt een lagere winst terwijl bij 40 procent van de respondenten de winst onveranderd blijft.

Bouwmaterialenvervoer
Opvallend is de stijging van de bedrijvigheid in het bouwmaterialenvervoer. Juist alle bouw gerelateerde vervoer heeft de afgelopen jaren immers harde klappen gekregen. De stijging in het bouwmaterialenvervoer komt voor rekening van de aantrekkende bouwsector en de zachte winter waardoor de bouw kon blijven doordraaien. Van een structurele verbetering in de bouwsector en het bouwvervoer is echter nog geen sprake. Uit recent onderzoek van de ING blijkt dat 40 procent van de ondernemers in de bouwsector een overschot aan arbeidscapaciteit heeft.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wijnand van Zanten (TLN) 06 51 80 71 22

De persberichten van TLN staan op www.tln.nl. TLN is dé ondernemersorganisatie voor het goederenvervoer over de weg en de logistieke dienstverlening.

Als u geen persberichten meer wilt ontvangen kunt u ons replyen o.v.v. uitschrijven perslijst.

Volg het TLN nieuws nu op Twitter via @TLNnieuws!

Gerelateerde onderwerpen

Financiën en markt