Duurste file in Zuid-Holland

Files op de A15 (knooppunt Benelux – Vaanplein) bezorgen bedrijven de meeste schade; zo'n tien miljoen euro. Dit blijkt uit een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files, onderzocht door TNO in opdracht van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De tweede en derde duurste knelpunten staan in Noord-Brabant, op respectievelijk de A27 (Gorinchem – Hooipolder) en de A58 (Galder – Batadorp

Files op de A15 (knooppunt Benelux – Vaanplein) bezorgen bedrijven de meeste schade; zo'n tien miljoen euro. Dit blijkt uit een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files, onderzocht door TNO in opdracht van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De tweede en derde duurste knelpunten staan in Noord-Brabant, op respectievelijk de A27 (Gorinchem – Hooipolder) en de A58 (Galder – Batadorp

TNO schat de directe vertragingsschade van files voor bedrijven op zo'n 258 miljoen euro – minder dan in voorgaande jaren. De conclusie is volgens EVO en TLN dan ook duidelijk: asfalt werkt. De organisaties vinden dat de overheid daarom door moet gaan op de ingeslagen weg door knelpunten aan te pakken. Omdat files ook tot andere kosten leiden, zoals vertraagde productieprocessen, bedragen de totale kosten van de files volgens TNO tussen de 613 tot 797 miljoen euro. Zowel handels- en productiebedrijven (EVO) als vervoerders (TLN) krijgen deze rekening voor hun kiezen.

Zuid-Holland

Zuid-Holland levert niet alleen de nummer één, maar ook de meeste files uit de top-20. Andere trajecten die schade veroorzaken uit deze provincie zijn bijvoorbeeld de A13 (Ypenburg – Kleinpolderplein), A20 (Terbregeseplein – Gouwe en Kleinpolderplein – Terbregseplein), A12 (Gouwe – Odenrijn) en de A15 (Papendrecht – Gorinchem). De totale directe schade van files in Zuid-Holland bedraagt meer dan veertig miljoen euro – geen enkele andere regio scoort zo hoog.

Utrecht

De A1 (Eemnes – Hoevelaken) voert de lijst van duurste files in de regio Utrecht aan met een kostenpost van 6,3 miljoen euro. Andere dure files staan op de A12 (Gouwe – Oudenrijn) met 5,4 miljoen euro en de A28 (Rijnsweerd – Hoevelaken) met 4,9 miljoen euro. Dat de aanleg van meer rijstroken helpt, blijkt volgens EVO en TLN uit het feit dat de schade van deze files in vergelijking met vorig jaar met 9,2 miljoen euro is gedaald nadat er twee extra rijstroken zijn opengesteld.

Gelderland

De A1 (Beekbergen – Azelo) staat voor het eerst in de top-20. Het traject staat op de dertiende plaats met een schade van 3,6 miljoen euro. Ondanks het feit dat er plannen zijn om dit traject te verbreden, naar twee keer vier rijstroken tussen Apeldoorn en Deventer en twee keer drie rijstroken tussen Deventer en Azelo, laat de top-20 volgens EVO en TLN zien dat dit haast heeft. De A1 is namelijk een belangrijke ader voor het vrachtverkeer. Ook laat de top-20 zien dat de doortrekking van de A15 naar de A12 noodzakelijk is voor een goede doorstroming in de regio Arnhem – Nijmegen. Files op de A50 bezorgden bedrijven namelijk maar liefst 7,2 miljoen euro schade tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk. Op de A12 tussen Waterberg en Oud Dijk werd 2,8 miljoen euro aan schade geleden.

Noord-Brabant

Noord-Brabant is goed vertegenwoordigd in de top-20. De totale kostenpost van knelpunten in deze provincie bedraagt een slordige twintig miljoen euro. De organisaties noemen het dan ook een stap in de goede richting dat de A4 bij Steenbergen vandaag wordt opengesteld – EVO en TLN hebben zich hier lang hard voor gemaakt. De A4 is een belangrijke achterlandverbinding dat het verkeer van de Randstad, de Rotterdamse haven en Schiphol naar het Europese achterland moet faciliteren.

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur