Eerste reactie TLN en EVO op kabinetsplannen

TLN en EVO zijn in een eerste reactie op het regeerakkoord gematigd positief. De organisaties zien positieve, maar vragen ook nadrukkelijk aandacht voor de negatieve elementen.

TLN en EVO zijn in een eerste reactie op het regeerakkoord gematigd positief. De organisaties zien positieve, maar vragen ook nadrukkelijk aandacht voor de negatieve elementen. De plannen van het nieuwe kabinet lijken de economie aan de praat te houden. Zo komen er geen nieuwe bezuinigingen op de investeringen in infrastructuur en er komt geen kilometerheffing voor alleen vrachtverkeer. Een kilometerheffing voor alleen vracht zou de sector een lastenverzwaring opgeleverd hebben van ruim 1 miljard euro. Tevens is de blijvende aandacht van het nieuwe kabinet om de filedruk verder aan te pakken positief. Het kabinet gaat onder andere de aanleg van de Ring Utrecht en de Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) bij Rotterdam doorzetten. Twee voor het vervoerend bedrijfsleven zeer belangrijke verbindingswegen.

Negatief
TLN en EVO zijn echter zeer ontstemd over de voorgenomen accijnsverhoging van 3 eurocent per liter Diesel en LPG. De accijnzen op brandstof liggen in Nederland al ver boven het Europees minimum en daarnaast zijn de brandstofprijzen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Brandstof is een enorme kostenpost voor beroepsvervoerders en eigen vervoerders. TLN en EVO hebben berekend dat de accijnsverhoging in totaal een lastenverzwaring voor de transportsector is van circa € 113 miljoen euro per jaar bedraagt. Deze lastenverzwaring komt bovenop de al eerder bekendgemaakte verhoging van de assurantiebelasting. (FL)

 

 

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur